De AKCD sloot dit jaar af met de drie prijswinnaars van de stimuleringsprijs van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Fonds (NLF) voor het Wetenschappelijk onderwijs. De studenten hebben hun prijs gekregen voor innovatieve ideeën die na verdere ontwikkeling veel kunnen opleveren. Er waren prijzen in drie categorieën.
WO
Christiaan Evertse (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft) heeft een optimaliseringstool ontwikkeld die het taxiën efficiënter wat betreft zowel tijd als brandstofverbruik moet maken. Hij onderzocht de huidige routes die vliegtuigen afleggen alvorens te kunnen opstijgen en kwam tot de conclusie dat hier nog veel gewonnen kan worden door de lijnen directer te maken en vliegtuigen minder lang op elkaar te laten wachten. Het programma dat hij heeft geschreven kan hiervoor zorgen. Helaas is de capaciteit van de hardware van luchthavens en vliegtuigen nog niet toereikend om het programma nu al in gebruik te nemen. Meer onderzoek en ontwikkeling zal ongetwijfeld zorgen dat de voordelen die dankzij zijn werk behaald kunnen worden wel benut zullen worden.
HBO
Robin Pijnacker en Marcel van den Berg (studenten Luchtvaarttechnologie aan InHolland Delft) hebben het ontwerp voor de Aerocity verder ontwikkeld. Zij kwamen er met behulp van berekeningen en tests achter dat het zwaartepunt van het voormalige model te ver naar achter lag waardoor het bij hogere snelheid gelanceerd werd. Zij hebben daarom het zwaartepunt wat verder naar voren verplaatst en de daaropvolgende testruns zijn veelbelovend wat betreft het vermijden van dergelijke crashes in de toekomst. Het voertuig zal in een soort halfpipe komen te rijden. De eerste kilometers zullen afgelegd worden op de eigen wielen, maar vanaf een km of 130 per uur zal het voertuig door het systeem van magnetische velden opgetild worden en verder zweven. Topsnelheid zou rond de 500 km per moeten komen te liggen.
MBO
Bas Verboven en Tommy Tomaszewski (studenten Luchtvaarttechniek aan ROC Tilburg) wonnen de prijs met hun hexacopter. Doordat hun model op zes punten aangedreven wordt is het stabieler dan andere drones. Bovendien hebben ze een systeem ontwikkeld waardoor de camera aan boord zichzelf stabiliseert. De hexacopter is slim waardoor het zelf tegen de wind in kan gaan hangen en zo zijn positie beter kan controleren dan huidige drones, terwijl de camera zich dus in tegengestelde richting recht weet te houden. Het model is van het lichte en zeer sterke carbonfiber gemaakt. Dit zorgt voor hogere efficiëntie en garandeert tegelijkertijd dat de hexacopter tegen een stootje kan. Het hardnekkigste struikelblok tijdens hun testvluchten bleek de landing maar zelfs daar hebben deze creatieve innovatievelingen uiteindelijk iets op gevonden: het zespotige landingsgestel hebben ze ingepakt in schuursponsjes.
AKCD
AKCD is een toonaangevend evenement in de Nederlandse Luchtvaart waaraan vrijwel alle belangrijke partijen meewerken.
Ook dit jaar is Upinthesky weer media-partner. Vooraf brengen we het nieuws rond het evenement en na afloop zullen we een fotoreportage en verslagen van de verschillende presentaties publiceren. Dit alles is overzichtelijk in het dossier AKCD te vinden.