Prof. Hans Heerkens was één van de sprekers tijdens de AKCD en had een uitgebreid en genuanceerd betoog over onbemande vrachtluchtvaart met UCA’s. Hierin stipte hij dingen aan als timing (waarom nu?), voordelen en challenges.
Timing
De timing is als zo vaak vooral een kwestie van gelegenheid. Het militaire wezen gebruikt al langer Unmanned Air Vehicles (UAV’s) en de technologie in de niet-militaire sector is inmiddels zover dat het zich ook over de ontwikkeling van dergelijke voertuigen kan buigen. Bovendien is er over niet al te lang vermoedelijk een steeds grotere vraag naar UCA’s omdat aan de ene kant hele gebieden tegen de capaciteiten van hun infrastructuur aanlopen en de groeiende druk niet heel veel langer volledig zullen kunnen opvangen. Aan de andere kant bestellen steeds meer mensen steeds meer spullen online die veelal uit andere (overzeese) landen moeten komen. En vanwege de “nu besteld, over x dagen in huis” garantie, wordt het meeste door de lucht vervoerd.
Voordelen
Los van gelegenheid heeft unmanned airfreight natuurlijk verscheidene voordelen. Doordat er geen mensen aan te pas zullen komen zullen de kosten enorm gedrukt worden (geen loonkosten voor piloot/piloten en volledige crew(s)). Het ontbreken van mensen in de onbemande vrachtvliegtuigen zal ook ruimtewinst opleveren aangezien er geen werk-/rustplaatsen meer nodig zijn. Ook zal er geen cockpit zijn waardoor een laaddeur in de neus mogelijk wordt. Bovendien kan er zuiniger (en dus langzamer) gevlogen worden omdat er geen piloot en crewzijn die moe zullen worden, en het ontbreken van mensen biedt daarnaast betere mogelijkheden om gevaarlijke materialen te vervoeren. Nog enkele voordelen:
– Geen ramen nodig
– Geen drukcabine nodig
– Eenvoudiger brandpreventie
– En misschien wordt het zelfs mogelijk de containters deel uit te laten maken van de constructie van het vliegtuig wat een besparing op gewicht en/of ruimte zou opleveren.
Challenges:
Unmanned Airfreight heeft naast vele voordelen natuurlijk ook met de nodige challenges te maken. Zo zal de publieke opinie in het begin waarschijnlijk enigszins gekant zijn tegen onbemande vluchten, want is het wel veilig? Dan de infrastructuur, die zal komen, maar wanneer? Dit is een kip-ei dilemma, want een nieuwe infrastructuur zal niet gebouwd worden voor iets wat er nog niet is, en het is weinig aantrekkelijk een geheel nieuwe vloot te ontwikkelen zolang er nog geen infrastructuur voor is. Ook zullenl de UCA’s groot genoeg moeten zijn om concurrentie van grote bemande vrachtvliegtuigen aan te kunnen, maar dat kan lastig zijn, want hoe groter het UCA hoe ingewikkelder de infrastructuur moet zijn. Bovendien zou er een grote dichtheid van landingsplaatsen nodig zijn om vervoer over land voor de laatste kilometers zoveel mogelijk uit te sluiten.
Een veelzijdig verhaal dus van Prof. Hans Heerkens, waarin het publiek klaargestoomd werd voor de onafwendbare komst van unmanned airfreight.
AKCD
AKCD is een toonaangevend evenement in de Nederlandse Luchtvaart waaraan vrijwel alle belangrijke partijen meewerken.
Ook dit jaar is Upinthesky weer media-partner. Vooraf brengen we het nieuws rond het evenement en na afloop zullen we een fotoreportage en verslagen van de verschillende presentaties publiceren. Dit alles is overzichtelijk in het dossier AKCD te vinden.