Een vlucht van Vietnam Airlines was onderweg van Ho Chi Minh naar Vinh toen er een technisch probleem was. De piloot wilde dit doorgeven middels de gebruikelijke code 7700. Hij gaf echter een code 7500: kaping.
Paniek
Er was even paniek op de grond toen de luchtverkeersleiding deze melding doorkreeg en dacht dat er een kaping was. De passagiers wisten van niks. Later werd het toch even spannend toen de zuurstofmaskers naar beneden kwamen. dit had niks met de kapingsmelding te maken, maar wel met het technische probleem. De piloten gingen op 13.000 voet vliegen. Gebruikelijk in zo’n situatie, op deze hoogte is er voldoende zuurstof in de lucht om gewoon te kunnen ademen.
landing
De binnenlandse vlucht van de A321 landde veilig op Hanoi’s Noi Bai Airport. Niemand van de 135 inzittenden raakte gewond. Met een vertraging van 3 uur bereikten ze uiteindelijk hun eindbestemming.
Crew geschorst
De voltallige crew mag niet meer vliegen zoalg het onderzoek van de Vietnamese onderzoeksraad (CAAV) loopt. Onderzoekers hebben de data van de zwarte dozen gehaald en doen interviews met de crew.
Vorige maand was er een vergelijkbaar incident met een Turkish Airlines.