OnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

ARJ21-700 voltooit laatste testvlucht

Comac_ARJ21_2

De Chinese regional-jet ARJ21-700 heeft op 16 december de laatste testvlucht voltooid. HEt toestel is nu helemaal klaar om de type certificate in ontvangst te nemen. In totaal heeft het toestel 174 uur gevlogen sinds 29 oktober, verdeeld over 83 vluchten en 10 vliegvelden, om ook aan de laatste eisen te voldoen.

Als het type certificate binnen is kan het eerste toestel aan de launch custormer worden geleverd. Dit toestel staat al klaar om afgeleverd te worden.

Comac_ARJ21

Certificering

De ARJ21-700 “Flying Phoenix” is 33 meter lang en heeft een spanwijdte van 27 meter. Met 4 testtoestellen zijn al 2200 vluchten gemaakt, in totaal 4200 vlieguren. De eerste vlucht was in 2008. In 2000 is men begonnen met de ontwikkeling van het toestel en het eerste testexemplaar was in 2007 klaar. De ARJ21 is ontwikkeld om in warme omstandigheden en vliegvelden op grote hoogte te werken. Volgens bouwer Comac is het een vliegtuig die zich kan meten met de toestellen zoals die nu door internationale fabrikanten worden gebouwd. Er zitten veel westerse systemen in. De FAA kijkt mee met de certificering.

Grote markt

China heeft veel van deze toestellen nodig, vooral voor de wat meer afgelegen gebieden in West-China. Volgens Embraer zijn er circa 1.000 van dit type toestellen nodig. De ARJ21 heeft een bereik van ongeveer 2.200km. Het is het eerste vliegtuig ontworpen en geproduceerd in China sinds de Shanghai Y-10 in de jaren 70. Er zijn momenteel 252 bestellingen van vooral Chineese maatschappijen.

Na veel vertraging (in 2006 had het geleverd moeten worden) lijkt er nu dan echt schot in te komen. Grootste probleem was de onervarenheid van het personeel, heeft project manager gezegd.

C919

Comac is bezig een concurrent voor de A320 en B737 te ontwikkelen de C919. De afgelopen maanden kwamen de eerste delen van de romp aan in de fabriek voor het eerste testtoestel. Ook zijn er plannen bij Comac om een widebody te maken, de C929.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close