Pilot Fatigue, vermoeidheid, is een heikel punt in de hedendaagse luchtvaart. Er is een hoop regelgeving op dit vlak. Maar zelfs als aan alle regelgeving voldaan wordt, kunnen er zich gevaarlijke situaties voordoen. Het NLR is door de Britse luchtvaart autoriteit gevraagd om hier onderzoek naar te doen. Op de AKCD heeft Rui Roosien een presentatie verzorgd over dit onderzoek.
Startend met een voorbeeld van een ongeval (Colgan 3407) waarin vermoeidheid waarschijnlijk een grote rol heeft gespeeld, heeft Rui ons meegenomen in het onderzoek. Een onderdeel van het onderzoek bestond uit het moe maken van piloten om ze daarna een vlucht te laten uitvoeren. Het moe maken gebeurde daarbij door ongeveer 8 uur in een warme omgeving saaie testen uit te voeren. Volgens Rui een uiterst onaangename en saaie ervaring.
Na deze vermoeiende dag moest er gevlogen worden in een simulator. Daarbij werden allerlei grote en kleine onverwachte situaties ingebakken. Opvallend volgens Rui was dat er bijvoorbeeld bij de RT (communicatie over de radio) regelmatig fouten werden gemaakt. Ook opvallend was dat piloten soms pas erg laat (of zelfs niet) doorhadden dat bepaalde instellingen niet in orde waren. Daarbij waren overigens grote individuele verschillen te zien.
Het onderzoek zit nu in de analyse fase, de data is vergaard en het is nu wachten op de conclusies. Die worden halverwege 2015 verwacht. Wellicht interessant om volgend jaar op de AKCD op terug te komen.
Colgan 3407
Continental Airlines vlucht 3407 was een Amerikaanse regionale vlucht van Newark (New Jersey) naar Buffalo (New York), die op 12 februari 2009 verongelukte in Clarence Center (New York). Bij de crash kwamen alle 49 inzittenden (44 passagiers, 4 bemanningsleden en 1 meevliegende piloot) van het vliegtuig om, alsmede één persoon op de grond. (Bron: Wikipedia)
Hieronder de animatie die de NTSB heeft gemaakt naar aanleiding van het ongeluk. Rui Roosien heeft deze ook in zijn presentatie laten zien. Daaronder een aflevering van Air Crash Investigation over dit ongeval.
https://www.youtube.com/watch?v=sLMPFJQTmZs