Nasa heeft een contract toegekend aan Lockheed Martin om een verkennende studie naar de SR-72, een opvolger van de SR-71.
Lockheed gaat kijken in hoeverre het mogelijk is een vliegtuig te maken voor verkenning en informatie-verzamelingsdoelstellingen. Er zouden bestaande turbine-technologieën moeten worden gebruikt om tot mach 6.0 te gaan vliegen.
[su_quote]Niet Supersonisch, maar Hypersonisch[/su_quote]
Mach 6 aanval
De ontwikkel-afdeling van Lockheed, Skunk Works, ziet de SR-72 voor zich als een onbemand vliegtuig dat zulke snelheden kan halen. Eerdere studies van Skunk Works laten zien dat een combinatie van turbine en RamJets aandrijving een vliegtuig tot mach 7 moet krijgen. Met mach 6 moet informatie gekregen worden of wapens worden gelanceerd nog voordat de vijand überhaupt door heeft dat er een vliegtuig is.
Gat
De studie die nu gedaan gaat worden door Skunk Works moet bepalen of het gat tussen turbines en RamJet overbrugd kan worden. Een RamJet kan pas ‘aan gaan’ bij een snelheid van mach 4.0. Een Turbine komt niet verder dan mach 2.5. Als de studie succesvol is wil NASA een demonstratie-programma financieren.
SR-71
De legendarisch SR-71 Blackbird is een militair verkenningsvliegtuig die snelheden tot over mach 3 kon halen op grote hoogte. Ondanks de hoogte en snelheid kon het toestel nummerplaten fotograferen. Eerste vlucht was 22 december 1964. Er zijn er 32 gebouwd, 12 toestellen zijn verongelukt, maar nooit in handen van de vijand gevallen. Bij deze ongelukken is in totaal 1 dode gevallen. Het toestel had een piloot en een technicus aan boord. Door de snelheid was het toestel zo goed als onkwetsbaar voor toenmalige wapensystemen.
In totaal hebben de toestellen 17.300 vluchten uitgevoerd, waarvan 3.551 ook echt een missie waren. In 1999 werd de laatste vlucht uitgevoerd. Vele records staan op naam van het toestel:
- Hoogste vlucht: 25.929 meter
- Snelheidsrecord: 3.529,6 km/u of circa mach 3,3
- Gemiddelde snelheid: in 1 uur 54 van New York naar Londen: 2.908 km/u, vanwege bijtanken in de lucht kon het niet sneller. Het record van de Concorde staat op 2 uur 52 en een van een 747 op 6 uur 15.
Een aantal toestellen zijn in musea te zien.