Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

    16/11/2025

    KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

    15/11/2025

    Kritiek op vliegtaks uit onverwachte hoek

    15/11/2025

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025
  • Achtergrond

    Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

    15/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025
  • Editors’ choice

    Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

    16/11/2025

    Van co Caravelle tot captain Boeing 757 en DC-4

    15/11/2025

    Ryanair bespaart €40 miljoen op boardingpas

    14/11/2025

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Het eerste A350 ontwerp was zo slecht dat Airbus het weg moest gooien
Airlines

Het eerste A350 ontwerp was zo slecht dat Airbus het weg moest gooien

Door Redactie27 december 2014, 15:44Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

a350 family

Nu de eerste A350XWB afgeleverd is aan Qatar kijken we terug naar het begin van het ontwerp.

A350-200

Na de aankondiging van de 787 door Boeing begonnen Airbus klanten te morren. Airbus dacht dat de 787 geen concurrent voor de goed verkopende A330 was. Klanten dachten hier anders over en bestelden massaal de Boeing. Airbus kwam in 2004 met de A350-200lite. Het was een soort upgrade van de A330. De romp was hetzelfde. Er zouden nieuwe lichtere vleugels opkomen, een nieuwe staart en zuinigere motoren. Dit kwam Airbus direct weer op kritiek te staan, vooral van een aantal grote leasingfirms.

Airbus was het aan het verliezen van Boeing, de A340 verkocht voor geen meter want maatschappijen hadden liever de zuinige 777. De A330 dreigde het onderspit te delven ten opzichte van de 787. Vaste klanten liepen over naar de concurrent. De eerste testvlucht van de A380 liet nog een jaar op zich wachten en zodoende gingen bijna alle wide-body bestellingen naar Boeing. Airbus moest wel reageren.

A350XWB

Airbus moest 50% marktaandeel terug veroveren. Tegelijk was er een kansje met het capaciteitsgat tussen de 787 en 777. In 2006 op de Farnborough Airshow kwam Airbus met het tweede design voor de A350, de A350XWB. Dit toestel leek tenminste op de 787, het zou ongeveer evenveel brandstof besparen. Er was een nieuwe, bredere, romp ontworpen en zo kon Airbus weer meedoen met de concurrentie. Inmiddels zijn er 778 toestellen besteld. Airbus profiteert ervan dat het toestel later op de markt is gekomen dan de 787. Er is veel technologie gebruikt die eerder ontwikkeld is voor de A380. Na de vele vertraging van de superjumbo zijn alle kinderziektes wel uitontwikkeld.

A330neo

Grappig is dat Airbus afgelopen juli een A330neo heeft aangekondigd. Dezelfde romp met iets andere vleugels, nieuwe motoren en een andere staart. Opmerkelijk veel overeenkomsten. Door de lage aanschaf- en onderhoudskosten kan het toestel de concurrentie met de 787 wel aan.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus Airbus A330neo Airbus A350
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025Leon Holtkuile

Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

16/11/2025Sytse Sijbesma

KLM 777 na 3,5 uur terug op Schiphol

15/11/2025Niek de Weert
Recent

A330 en 787 ontsnapten maar net aan ramp

16/11/2025

Europese vervanger voor AWACS-vliegtuigen?

16/11/2025

Na MD-11 is nu ook DC-10 aan de beurt

16/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025

Zo wordt een gloednieuw KLM-vliegtuig afgeleverd

15/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?