fbpx
AirlinesOnderwerpenVliegtuigen

Het eerste A350 ontwerp was zo slecht dat Airbus het weg moest gooien

a350 family

Nu de eerste A350XWB afgeleverd is aan Qatar kijken we terug naar het begin van het ontwerp.

A350-200

Na de aankondiging van de 787 door Boeing begonnen Airbus klanten te morren. Airbus dacht dat de 787 geen concurrent voor de goed verkopende A330 was. Klanten dachten hier anders over en bestelden massaal de Boeing. Airbus kwam in 2004 met de A350-200lite. Het was een soort upgrade van de A330. De romp was hetzelfde. Er zouden nieuwe lichtere vleugels opkomen, een nieuwe staart en zuinigere motoren. Dit kwam Airbus direct weer op kritiek te staan, vooral van een aantal grote leasingfirms.

Airbus was het aan het verliezen van Boeing, de A340 verkocht voor geen meter want maatschappijen hadden liever de zuinige 777. De A330 dreigde het onderspit te delven ten opzichte van de 787. Vaste klanten liepen over naar de concurrent. De eerste testvlucht van de A380 liet nog een jaar op zich wachten en zodoende gingen bijna alle wide-body bestellingen naar Boeing. Airbus moest wel reageren.

A350XWB

Airbus moest 50% marktaandeel terug veroveren. Tegelijk was er een kansje met het capaciteitsgat tussen de 787 en 777. In 2006 op de Farnborough Airshow kwam Airbus met het tweede design voor de A350, de A350XWB. Dit toestel leek tenminste op de 787, het zou ongeveer evenveel brandstof besparen. Er was een nieuwe, bredere, romp ontworpen en zo kon Airbus weer meedoen met de concurrentie. Inmiddels zijn er 778 toestellen besteld. Airbus profiteert ervan dat het toestel later op de markt is gekomen dan de 787. Er is veel technologie gebruikt die eerder ontwikkeld is voor de A380. Na de vele vertraging van de superjumbo zijn alle kinderziektes wel uitontwikkeld.

A330neo

Grappig is dat Airbus afgelopen juli een A330neo heeft aangekondigd. Dezelfde romp met iets andere vleugels, nieuwe motoren en een andere staart. Opmerkelijk veel overeenkomsten. Door de lage aanschaf- en onderhoudskosten kan het toestel de concurrentie met de 787 wel aan.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button