De 160 binnenkort overbodige Martinair piloten dreigen alsnog ontslagen te worden, dit meldt het Haarlems Dagblad
Inkrimpen vracht
Het gaat niet goed met Air France-KLM en één van de maatregelen is het inkrimpen van de vloot van vrachttoestellen. Op Schiphol worden de vrachtvluchten van de groep uitgevoerd door dochter Martinair. Uiterlijk eind 2016 moeten er 5 MD-11 en één 747 afgestoten zijn. Er blijven drie 747’s over. Eerder zei Martinair topman Varwijk nog dat al het overtollige personeel wel in de groep opgenomen zou kunnen worden.
Dwarsliggen
Volgens het Haarlems Dagblad worden momenteel Martinair vliegers geweerd bij KLM, terwijl er wel nieuwe, jonge, piloten worden aangenomen. In de luchtvaart is het gebruikelijk dat helemaal onderaan de ladder begint als je overstapt naar een andere maatschappij. Voor piloten en vakbonden is deze promotieladder zeer belangrijk. Eerder is een groep Martinair-piloten naar KLM gegaan en daar onderaan begonnen. Ze hebben een hoger beroep aangespannen om hun oude functie terug te krijgen. Pilotenvakbond VNV wil nu eerst kijken hoe dat uitpakt voordat nieuwe Martinair-vliegers bij KLM worden aangenomen. VNV vocht in het verleden al vaker voor de KLM-piloten in een rechtszaak en zegt nu in het Haarlems Dagblad niet nog meer rechtszaken te willen.
Het Haarlems Dagblad concludeert: “Door de opstelling van de vakbond is gedwongen ontslag straks nog de enige oplossing.”
Groei vrachtmarkt
Ondertussen voorspelt Boeing een flinke groei in de wereld vrachtmarkt. In 2014 wordt 4,4% groei voorspeld. Dat de cargo zo achterbleef kwam door de beperkte groei in de wereldeconomie. Komende 20 jaar zijn er volgens Boeing 840 nieuwe vrachtvliegtuigen nodig, tevens zullen er 1330 bestaande vliegtuigen worden omgebouwd voor vracht. De helft zal ter vervanging zijn en de andere helft zal groei zijn. Van de 840 nieuwe toestellen zal zo’n 70% grote kisten zijn, zoals de 747-8 en 777. Sinds oktober heeft het vrachtvervoer de recessie achter zich gelaten en groeit weer, al gaat het in Europa nog niet zo snel als in de rest van de wereld. Emirates en Etihad kondigden kort geleden een nieuwe cargoroute aan via Schiphol.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.