Een A320 van Indonesia AirAsia is zondag verdwenen. Aan boord waren 162 mensen. Het toestel was onderweg van de Indonesische stad Surabaya naar Singapore, een vlucht van 2 uur.
Zo’n 50 minuten in de vlucht vroegen de piloten te mogen stijgen van 32.000 naar 38.000 voet wegens slecht weer. Twee minuten later verdween het toestel van de radar. Zondag werd tot het donker werd met een aantal luchtmacht vliegtuigen gezocht. Morgen gaat het zoeken verder.
Slecht weer
De piloten vroegen of ze de koers mochten wijzigen wegens slecht weer. Ergens tussen 6:17 en 6:24 Jakarta tijd verdween het toestel van de radar (berichten spreken elkaar tegen). Voor vandaag is de zoektocht wegens de duisternis gestaakt en gaat morgen verder. Er is geen noodsignaal ontvangen.
Het toestel bevond zich tussen de haven van Tanjung Pandan en Pontianak, op west Kalimantan. Dit was iets minder dan halverwege de afstand naar Singapore. De minister van Transport zegt dat het toestel vlakbij de kust vloog. De A320 vloog op 32.000 voet en vroeg naar 38.000 te mogen stijgen om de wolken te vermijden. Andere vliegtuigen in de buurt vlogen op 34 tot 39.000 voet. De cumulonimbus wolken in het gebied waren relatief gevaarlijk voor de luchtvaart. Vaak komen hier heftige regens en onweer voor. Deze wolken waren er tot 50.000 voet hoogte. Een China Air toestel achter QZ8501 heeft aangevraagd om er ten westen langs te mogen vliegen.
Het dichtstbijzijnde vliegveld ligt op 240km, H.A.S. Hanandjoeddin Airport en ligt op Belitung eiland ten west-noordwesten van de laatste bekende locatie van het AirAsia vliegtuig. Het vliegveld heeft een asfalt-landingsbaan van bijna 1900 meter. Het dichtstbijzijnde land ligt op 90 km en is het zuiden van centraal Kalimantan.
Weather satellite image of the area, an hour after #QZ8501 went missing over Java Sea. pic.twitter.com/75O4VL3vJF /@AviationSafety
— AirLive.net (@airlivenet) December 28, 2014
QZ8501
De vlucht vertrok 05:27 lokale tijd (23:27 Amsterdam) van Surabaya.
Om 07:18 Singapore tijd (00:18 Amsterdam) is het toestel van de radar verdwenen.
Om 08:37 Singapore tijd (01:37 Amsterdam) had het toestel aan moeten komen.
In Surabaya wonen 3,1 miljoen mensen, het is daarmee de tweede stad van Indonesië. Het ligt in het oosten van Java.
Zoektocht
Voor vandaag is de zoektocht gestaakt wegens de invallende duisternis. Morgen wordt er meteen weer gezocht. Het weer is momenteel redelijk goed.
Een Indonesische official heeft bekend gemaakt nog geen signalen van een blackbox te hebben opgepikt en nog geen wrakstukken te hebben gevonden.
Indonesië heeft een 737-200MPA gestuurd om te zoeken. Verder is er een Hercules en nog 5 andere toestellen aan het zoeken. Ook zijn er marinehelikopters bezig, waaronder een NH235. Er zijn er 3 marineschepen onderweg, die hebben zo’n 15 uur nodig om op de plek aan te komen.
*Singapore heeft twee C130’s klaar om te gaan zoeken, zo zegt het leger. Eén C-130 is al vertrokken naar Indonesië. Ook de marine van Singapore is bezig zich klaar te maken voor vertrek.
*Maleisië heeft drie marineschepen klaargemaakt voor vertrek later vandaag. Het zijn KD Pahang, KD Lekir en KD Lekiu. Alle drie de schepen hebben een helikopter aan boord. Ook is er een C-130 gestuurd. De Maleisische regering zegt dat als er meer middelen nodig zijn Maleisië ze zal sturen.
*Australië heeft aangeboden een P-3 Orion te sturen. Ook het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben hulp aangeboden. Zuid-Korea overweegt nog een vliegtuig te sturen.
*India heeft drie marineschepen aangeboden en een P-8I vliegtuig dat is uitgerust voor surveillance op zee.
Indonesië houdt ook rekening met een landing op land en zorgt dat militairen klaarstaan om te gaan zoeken als er aanwijzingen voor zijn.
De zon komt op rond half 6 in die regio. Dat is 23:30 in Amsterdam.
Inzittenden
In totaal waren er 162 mensen aan boord, 155 daarvan waren passagier. 149 Indonesiërs, drie mensen uit Zuid-Korea, 1 uit Singapore, 1 uit Maleisië en een Brit. De crew bestond uit 6 mensen uit Indonesië en een Fransman. Dit was de co-piloot, verder was er een captain, 4 cabine crew en een engineer.
Er waren 138 volwassenen (70 mannen en 68 vrouwen), 16 kinderen en 1 baby. Op Changi Airport (Singapore) is een ruimte ingericht voor vrienden en familie. Er staan 40 mensen klaar voor opvang. Er zijn honderden mensen naar Surabaya Juanda airport gegaan in de hoop meer informatie te krijgen. Daar is een ruimte ingericht waar de familie informatie kan krijgen. Officiële verklaringen van AirAsia Indonesia zullen vanuit Changi komen.
26 passagiers (23 volwassenen en 3 baby’s) zijn niet aan boord van het vliegtuig gegaan, er waren 177 tickets verkocht (een baby koopt geen kaartje).
Brandstof
Het toestel vertrok met 8.296kg brandstof. Geplande verbruik was 5.211kg, minimaal vereist was 7.725kg.
A320
De A320, registratie PK-AXC, is in 2008 geleverd en had circa 23.000 vlieguren in 13.600 vluchten gemaakt. Laatste onderhoud was op 16 november. Airbus zegt in een verklaring contact met de autoriteiten te hebben. De maatschappij maakt me bekend dat beide piloten zeer ervaren waren. De captain heeft 20.537 vlieguren waarvan 6.100 uur op een A320 bij AirAsia Indonesia en de first officer heeft 2.275 uur bij AirAsia
Indonesia AirAsia
Indonesia AirAsia is een grote budgetmaatschappij in Indonesië. Het is een dochter van de Maleisische AirAsia groep. De maatschappij vliegt met 30 A320 toestellen vooral op binnenlandse bestemmingen, maar ook naar Thailand, Singapore, Maleisië en Australië. De groeiplannen voor de dochter zijn groot, er staan 30 A320’s en 60 A320neo’s in bestelling.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.