fbpx
IncidentenOnderwerpen

QZ8501 in een stall gekomen?

Reuters meldt dat er geruchten zijn over een mogelijke stall voor het gecrashte vliegtuig van AirAsia.

Stijgen

Het toestel vloog van Surabaya naar Singapore toen het boven de Javazee heftig weer tegenkwamen. Het laatste bericht uit de cockpit was een verzoek aan de Indonesische luchtverkeersleiding om te mogen stijgen van 32.000 voet naar 38.000. Dit moest Jakarta ATC eerst overleggen met de luchtverkeersleiding van Singapore. Het overleg duurde enkele minuten

Afgewezen

Het verzoek werd afgewezen omdat er een ander toestel op die hoogte zat. De afwijzing is nooit bevestigd door het toestel. Een minuut daarna verdween het van de radar.

Stall

Op een screenshot van de luchtverkeersleiding is te zien dat het toestel met een snelheid van 353 knopen aan het klimmen was en al hoger dan 36.000 voet zat. Volgens Reuters is er nu speculatie onder piloten dat deze snelheid te laag is om te klimmen en dat het toestel in een stall gekomen is. Een stall betekent dat de snelheid van het vliegtuig te laag is om nog te blijven zweven. Het toestel dondert dan van het ene op het andere moment uit de lucht. Bijvoorbeeld bij de Turkish crash bij Schiphol was dit het geval.

Screenshot Jakarata ATC
Screenshot Jakarata ATC

Meer nieuws QZ8501

In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button