Reuters meldt dat er geruchten zijn over een mogelijke stall voor het gecrashte vliegtuig van AirAsia.
Stijgen
Het toestel vloog van Surabaya naar Singapore toen het boven de Javazee heftig weer tegenkwamen. Het laatste bericht uit de cockpit was een verzoek aan de Indonesische luchtverkeersleiding om te mogen stijgen van 32.000 voet naar 38.000. Dit moest Jakarta ATC eerst overleggen met de luchtverkeersleiding van Singapore. Het overleg duurde enkele minuten
Afgewezen
Het verzoek werd afgewezen omdat er een ander toestel op die hoogte zat. De afwijzing is nooit bevestigd door het toestel. Een minuut daarna verdween het van de radar.
Stall
Op een screenshot van de luchtverkeersleiding is te zien dat het toestel met een snelheid van 353 knopen aan het klimmen was en al hoger dan 36.000 voet zat. Volgens Reuters is er nu speculatie onder piloten dat deze snelheid te laag is om te klimmen en dat het toestel in een stall gekomen is. Een stall betekent dat de snelheid van het vliegtuig te laag is om nog te blijven zweven. Het toestel dondert dan van het ene op het andere moment uit de lucht. Bijvoorbeeld bij de Turkish crash bij Schiphol was dit het geval.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

