2014 was een jaar met grote vliegtuigongelukken. De grootste ramp, zeker voor Nederland, was natuurlijk het neerschieten van MH17. Maar er waren meer ongelukken.
MH17
Met 298 doden is het ongeluk van de Malaysia Airlines 777-200ER de grootste in 2014. In de geschiedenis neemt het de 7e plek in als gekeken wordt naar aantal doden in een vliegtuig. De vliegramp op Tenerife waar een KLM 747 en Pan Am 747 botsen blijft de grootste vliegramp uit de geschiedenis met 583 doden.
Bijna uniek: verdwenen
Er waren meer grote ongelukken in 2014. MH370 is totaal verdwenen. Iets wat niet vaak voorkomt. De afgelopen 67 jaar zijn er bijna 90 toestellen totaal verdwenen. Daarvan hadden er 6 meer dan 50 passagiers aan boord. Afgelopen 40 jaar is er naast MH370 1x een vliegtuig met meer dan 20 mensen aan boord nooit teruggevonden. Dit is PIA vlucht 404, een Fokker F27. Waarschijnlijk is deze gecrasht in de bergen van Pakistan. Aan boord waren 54 mensen.
Andere grote ongelukken
De AirAsia Indonesia vlucht QZ8501 is een andere grote ramp in 2014. Aan boord waren 162 mensen die het waarschijnlijk geen van allen overleefd hebben. Niet lang na MH17 waren er nog twee grote rampen: Air Algerie en TransAsia. Air Algerie crashte in de woestijn van Mali met 116 mensen aan boord. Het toestel kwam met een enorme snelheid bijna loodrecht op de grond. De ATR 72 van TransAsia crashte door het slechte weer in een woonwijk. Er kwamen 48 mensen om.
In totaal
In totaal zijn in 2014 1320 mensen aan boord van vliegtuigen omgekomen. Dit zijn de meeste doden in de luchtvaart sinds 2005. Al jaren wordt de luchtvaart steeds veiliger. Eens in de ongeveer 10 jaar is er een jaar dat niet in de pas loopt. Dat lijkt 2014 te zijn.
Positief
Die 1320 doden vielen tijdens 111 crashes. Sinds 1927 is dit aantal nog niet zo laag geweest.


Verschillend