

De data afkomstig van QZ8501 zoals die bekend is bij de luchtverkeersleiding van Singapore wijst op een “ongelofelijke” steile klim. Dit meldt Reuters op basis van een anonieme bron die bij het onderzoek betrokken is.
Data
De data is verstuurd uit het toestel voordat deze van de radar verdween. De klim was zo steil en de climb rate zo hoog dat het buiten de mogelijkheden van het vliegtuig is. De bron zegt: “So far, the numbers taken by the radar are unbelievably high. This rate of climb is very high, too high.”
Hij zegt er wel bij dat de data niet compleet was. Als eerste wordt onderzocht of de crew vanwege het slechte weer is gaan klimmen om dit te ontwijken. Het is van groot belang de flight data recorders te vinden. Alleen deze kunnen bevestigen of de radar informatie klopt. Hoe steiler de klim hoe meer snelheid het vliegtuig verliest. Een klim kan zo steil zijn dat de motoren niet genoeg vermogen kunnen leveren. Als het toestel te langzaam gaat kan het in een stall komen. Het kan dan als een baksteen uit de lucht vallen.
Op een eerder gelekte foto van een radarscherm was te zien dat de A320 met 353 knopen vloog en aan het klimmen was en door FL363 (36.300 voet) ging. Onder normale omstandigheden gaat een A320 op 32.000 voet zo’n mach 0,78. Dat is 516 knopen.
Er zijn allerlei theorieën te bedenken wat er technisch of anderszins misgegaan is, maar totdat de zwarte dozen gevonden zijn is dat niet meer dan speculatie.
Meer nieuws QZ8501
In ons Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?