
In een gedetailleerd voorlopig rapport staan veel feiten over de TransAsia crash op het vliegveld Magong op het Taiwanese eiland Penghu in storm-condities.
Vlucht GE222 crashte bij de tweede landingspoging op 23 juli. De ATR72-500 kwam in een woonwijk terecht. 48 van de 58 mensen aan boord overleefde de crash niet.
Tijdslijn
19:05:51 miste de ATR het approach point. Ze zaten lager (176 voet) dan de doelhoogte van 330 voet. Daarop stopte de daling voor 10 seconde om vervolgens verder te dalen richting baan 20. De approach ging middels VOR, wel een instrument approach maar niet zo precies als een ILS.
19:05:58 vraagt de captain of de baan in zicht is. De first officer reageert 9 seconden niet. Dan zeggen beide piloten tegelijk dat de baan niet in zicht is.
19:06:11 het toestel was naar links afgeweken en zat op 72 voet. Beide piloten roepen “Go-Around” en de motoren krijgen vol vermogen. Twee seconden later wordt een onbekend geluid opgenomen.
19:06:18 stoppen flight data recorder en cockpit voice recorder met opnemen.
Wrakstukken
Er worden op twee plekken wrakstukken gevonden. In zone 1 (850 meter van de baan) staan bomen en struiken met hoogte variërend van 4,4m tot 6,5m. De ATR heeft zich over een lengte van 110 meter toppen van bomen beschadigd. Meerdere onderdelen worden gevonden waaronder het neuslandingsgestel en landingsgesteldeuren. Zone 2 ligt 200 meter verderop en daar is het toestel in de huizen gecrasht. Beide zones bevonden zich links van de aanvliegroute.

Piloten
De captain was een 60 jaar oude ex-gevechtsvlieger. Hij had 19.000 uur op de ATR gevolgen. De co had ruim 2.000 uur op een ATR. De Onderzoeksraad heeft ook de cultuur binnen TransAsia bekeken, ze zijn daarvoor onder meer meegevlogen op andere vluchten. Er zijn meerdere afwijkingen van de standaard procedures genoteerd, zoals verplichte teksten die piloten tegen elkaar moeten zeggen.
Conclusie
Tot nu toe werd het slechte weer als belangrijkste oorzaak genoemd. De onderzoekers zeggen echter dat beter gekeken moet worden naar het veel te laag aanvliegen, die de crew niet opgemerkt heeft. “But from our experience as senior pilots, it appears that the pilot had failed to abide by the rule of minimum descent altitude (MDA). Otherwise, the plane wouldn’t have had crashed.”
Er wordt nog een half jaar verder onderzoek gedaan, maar een beter approach systeem is nodig in Penghu. In oktober 2015 komt het definitieve rapport.


Verschillend
VWO