Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Onderhandelingen straaljager hervat na Franse crisis

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Embraer begonnen aan bouw opvolger Nederlandse Hercules

    12/11/2025

    Zien: vliegtuigen staan in krankzinnige file

    11/11/2025

    Opvallend Transavia-vliegtuig bijna naar Schiphol

    11/11/2025
  • Achtergrond

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Embraer start gevecht tegen drones

    13/11/2025

    De grootste vliegshow van Nederland

    13/11/2025

    Kan Boeing eindelijk verder met 777X?

    12/11/2025

    Turkse C-130 Hercules neergestort

    11/11/2025

    Turkije over F-35: ‘Tijd dat VS beloftes waarmaakt’

    10/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Veiligheid»Incidenten»TransAsia crash: go-around op 21 meter, piloten konden baan niet zien
Incidenten

TransAsia crash: go-around op 21 meter, piloten konden baan niet zien

Door Redactie3 januari 2015, 18:49Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

TransAsia_ATR_72-500

In een gedetailleerd voorlopig rapport staan veel feiten over de TransAsia crash op het vliegveld Magong op het Taiwanese eiland Penghu in storm-condities.

Vlucht GE222 crashte bij de tweede landingspoging op 23 juli. De ATR72-500 kwam in een woonwijk terecht. 48 van de 58 mensen aan boord overleefde de crash niet.

Tijdslijn

19:05:51 miste de ATR het approach point. Ze zaten lager (176 voet) dan de doelhoogte van 330 voet. Daarop stopte de daling voor 10 seconde om vervolgens verder te dalen richting baan 20. De approach ging middels VOR, wel een instrument approach maar niet zo precies als een ILS.

19:05:58 vraagt de captain of de baan in zicht is. De first officer reageert 9 seconden niet. Dan zeggen beide piloten tegelijk dat de baan niet in zicht is.

19:06:11 het toestel was naar links afgeweken en zat op 72 voet. Beide piloten roepen “Go-Around” en de motoren krijgen vol vermogen. Twee seconden later wordt een onbekend geluid opgenomen.

19:06:18 stoppen flight data recorder en cockpit voice recorder met opnemen.

Wrakstukken

Er worden op twee plekken wrakstukken gevonden. In zone 1 (850 meter van de baan) staan bomen en struiken met hoogte variërend van 4,4m tot 6,5m. De ATR heeft zich over een lengte van 110 meter toppen van bomen beschadigd. Meerdere onderdelen worden gevonden waaronder het neuslandingsgestel en landingsgesteldeuren. Zone 2 ligt 200 meter verderop en daar is het toestel in de huizen gecrasht. Beide zones bevonden zich links van de aanvliegroute.

TransAsia_ATR_Penghu_Taiwan

Piloten

De captain was een 60 jaar oude ex-gevechtsvlieger. Hij had 19.000 uur op de ATR gevolgen. De co had ruim 2.000 uur op een ATR. De Onderzoeksraad heeft ook de cultuur binnen TransAsia bekeken, ze zijn daarvoor onder meer meegevlogen op andere vluchten. Er zijn meerdere afwijkingen van de standaard procedures genoteerd, zoals verplichte teksten die piloten tegen elkaar moeten zeggen.

Conclusie

Tot nu toe werd het slechte weer als belangrijkste oorzaak genoemd. De onderzoekers zeggen echter dat beter gekeken moet worden naar het veel te laag aanvliegen, die de crew niet opgemerkt heeft. “But from our experience as senior pilots, it appears that the pilot had failed to abide by the rule of minimum descent altitude (MDA). Otherwise, the plane wouldn’t have had crashed.”

Er wordt nog een half jaar verder onderzoek gedaan, maar een beter approach systeem is nodig in Penghu. In oktober 2015 komt het definitieve rapport.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum
TransAsia
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Passagier klaagt airline aan voor 5 miljoen dollar

13/11/2025Selim Tuncyurek

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025Selim Tuncyurek

Onrust onder piloten: ‘Onterechte beschuldigingen’

13/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Onderhandelingen straaljager hervat na Franse crisis

13/11/2025

Passagier klaagt airline aan voor 5 miljoen dollar

13/11/2025

Embraer start gevecht tegen drones

13/11/2025
Populair

Amerikaanse B-52-bommenwerper maakt rondje Europa

12/11/2025

Turkije over F-35: ‘Tijd dat VS beloftes waarmaakt’

10/11/2025

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?