Vandaag is de achtste dag dat wordt gezocht naar de A320 van AirAsia Indonesia. Vorige week zondag (lokale tijd) verdween het toestel van de radar tijdens slecht weer. Het weer is sinds dat moment amper verbeterd.
Slachtoffers
Op de 8e zoekdag zijn er 4 lichamen gevonden. Eén door een schip uit Singapore en drie door de USS Sampson. Het schip uit Singapore, RSS Persistence opereert 300km van de meest waarschijnlijke crashsite. Het totaal aantal gevonden slachtoffers staat nu op 34. Er zaten 162 mensen in het toestel. Ook zijn er 3 mensen geïdentificeerd vandaag.
Wrakstukken
Indonesië maakte bekend dat er een vijfde groot metalen wrakstuk gezien is op de sonar. Het heeft de afmetingen van 10 bij 1 meter. Ook zijn kleinere objecten gevonden en geborgen. Het grootste was een reddingsboot. Vandaag zijn voor het eerst duikers ingezet, maar die konden niks doen. Het zicht op de bodem was 0 wegens modder dat opwaait. Het team duikers is in de buurt van het gebied waar de wrakstukken gezien zijn, maar moesten onverrichter zake weer terugkeren naar het schip. Er stonden 95 duikers klaar. Er wordt geprobeerd een onbemande onderzeeër in te zetten, maar waarschijnlijk gaat dat ook niet lukken. De onderstroom is 3 tot 5 knopen en de onderzeeër kan tot 1 knopen opereren.
On #STAsiaReport: #AirAsia flight #QZ8501: #Indonesia sends divers to suspected crash site http://t.co/446zhFeLCe pic.twitter.com/Q9vfWtJCfK
— The Straits Times (@STcom) January 4, 2015
Seats & fuselage part from #AirAsia #QZ8501 recovered via @9NewsAUS pic.twitter.com/vWzf4a40ax
— Tom Podolec CTV News (@TomPodolec) January 4, 2015
Life raft of 6x3m recovered by Singapore's RSS Persistence during #QZ8501 search http://t.co/62R0ibXpJc pic.twitter.com/o0XmQjzAQC
— Channel NewsAsia (@ChannelNewsAsia) January 4, 2015
Materieel
Vandaag zijn 6 fixed-wing vliegtuigen ingezet (4 van Indonesië, één van Zuid-Korea en één van Rusland). Er vlogen ook 14 helikopters rond, 10 uit Indonesië, twee van Singapore en twee van de VS. Tenslotte waren er 27 schepen, 16 van Indonesië, vier van Singapore, twee van Maleisië, twee van de VS en twee van Japan.
#QZ8501: Bad weather hampers underwater search for MV Swift Rescue http://t.co/62R0ibXpJc @TODAYonline pic.twitter.com/bfenCuTLBc
— Channel NewsAsia (@ChannelNewsAsia) January 4, 2015
Weer
Het was vandaag wat beter weer met golven van 1,5 tot 2 meter. De wind is tot 40 km/u met regen. Het zicht is 5 nautical miles, bijna 10 km.
Het Indonesische bureau belast met weersvoorspellingen voor maatschappijen zegt dat het weer de factor was die zorgde voor de crash. Data laat zien dat het vliegtuig onweerswolken invloog op het moment van verdwijnen. Het meteorologisch bureau zegt dat icing de meest voor de hand liggend oorzaak is.
Search efforts for #AirAsia flight #QZ8501 are ongoing, amidst stormy weather, strong winds and rough seas. (via RSN) pic.twitter.com/xBbBQO21Jh
— Flying Kangaroo (@FlynKangaroo) January 4, 2015
#QZ8501 Day 8: Map showing New Sectors and allocation of assets. LKR n LKU in MPA Sector. PHG in Sector II. pic.twitter.com/XVvHF363pI
— Abdul Aziz Jaafar (@ChiefofNavy) January 4, 2015
Laatste data
Flightradar24 heeft de laatste data bekend gemaakt. Opvallend is dat de laatste twee meldingen van de transponder geen positie is doorgegeven. Ook opvallend is dat de snelheid niet overeenkomt met het gelekte screenshot van de Singaporese luchtverkeersleiding. Daarop was te zien dat het toestel 353 knopen ging. Volgens Flightradar is het 466. Ook was het toestel niet aan het klimmen volgens FR24.
Last ADS-B messages from #QZ8501 picked up by Flightradar24. Last 2 messages had no position. pic.twitter.com/j96go913dK
— Flightradar24 (@flightradar24) January 4, 2015
Format in previous tweet
UTC time, FR24 id, Callsign, Lat, Lon, P=position N=No, Altitude, Squawk, Speed, Heading, Vertical speed, FR24 id
— Flightradar24 (@flightradar24) January 4, 2015
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.


Hilversum