Schiphol wil 4 banen tegelijk kunnen gebruiken
Schiphol wil het Aldersakkoord openbreken. De luchthaven wil vaker vier start- en landingsbanen tegelijk open kunnen zetten.
Momenteel staat in het Aldersakkoord dat er maximaal 3 banen tegelijk open zijn en dat er per dag maximaal 60 vliegbewegingen op een vierde baan mogen zijn. Schiphol wil van deze regel af om verder te kunnen groeien. Tot 2020 mogen er maximaal 510.000 vliegbewegingen per jaar zijn.
3 banen
Volgens Schiphol loopt het vliegverkeer vast te lopen in de spits als er niet meer banen open mogen. Nu zou de groei maar tot 470.000 mogelijk zijn en dat wordt in 2017 gehaald volgens Schiphol. In 2014 zat de luchthaven op 438.300 vliegbewegingen. In 2000 waren dat er 432.483, in de tussenliggende jaren is Schiphol niet gegroeid. Sinds 2012 groeit de luchthaven wel weer.
Alders
Het Aldersakkoord is geen wettelijke regel, maar een afspraak tussen partijen, waaronder Schiphol en de omwonenden. Als omwonenden en Schiphol er niet uit komen (wat voor de hand lijkt te liggen) is de staatssecretaris aan zet.
Schiphol investeert de komende jaren € 1,5 miljard om verder te groeien, onder andere in een nieuwe terminal. De luchthaven is bang dat dit voor niks is als het aantal vluchten niet kan worden uitgebreid. Uiteindelijk is dan ook een 6e baan nodig, parallel aan de huidige kaagbaan.