Het staartstuk van de gecrashte A320 van AirAsia Indonesia is van de zeebodem gehaald. Met grote ballonnen kon het wrakstuk omhoog gehesen worden.
Duikers
Vrijdagavond (lokale tijd) konden duikers voor het eerst de deur openen en in het wrakstuk komen. Eerder was dit door het slechte weer en de sterke stroming niet mogelijk. De duikers hebben er rondgekeken, maar konden niks vinden zegt het hoofd van de bergingsoperatie.
Zaterdagochtend is teruggekeerd naar het 10 meter lange staartstuk. Er zijn grote ballonnen aan vastgemaakt en opgeblazen. Die ballonnen trekken het wrakstuk dan omhoog. Er wordt nu bekeken of het in één stuk naar de haven van Kumai kan of dat het te groot is en eerst in stukken moeten worden gezaagd.
General TNI Moeldoko has given immediate promotions to divers who extracted the #QZ8501 tail section (via @detikcom) pic.twitter.com/PEcKMRIrT5
— Channel NewsAsia (@ChannelNewsAsia) January 10, 2015
Tail of #AirAsia #QZ8501 plane seen on the deck of the Indonesian Search and Rescue ship http://t.co/LsxD7a5HdG pic.twitter.com/m5fm46gBC6
— The Straits Times (@STcom) January 10, 2015
BREAKING: Tail of crashed #AirAsia flight #QZ8501 has been brought to the surface pic.twitter.com/UkNE1j1ceR
— Jonny Hallam (@Jonny_Hallam) January 10, 2015
Part of the tail of #AirAsia flight #QZ8501 floats on the water's surface pic.twitter.com/FrOhGqUEKc
— The Star (@staronline) January 10, 2015
Woensdag vonden duikers het staartstuk in de zee. Eerst werd een zwakke ping opgepikt waarna een schip met sidescan sonar de zeebodem rond die ping in kaart bracht. Op die sonarbeelden zag men het staartstuk en duikers konden dat vervolgens bevestigen.
15:30 จนท กู้หางของเที่ยวบิน #QZ8501 ขึ้นจากก้นทะเลแล้ว ส่วนกล่องดำยังหาไม่พบ pic.twitter.com/2HlXaAdHcK
— ѴѺҎ (@MrVop) January 10, 2015
Zwarte dozen
De reddingswerkers denken niet dat de zwarte dozen nog in het staartstuk zitten. Vrijdag pikte het schip belast met de berging weer zwakke signalen op. Waarschijnlijk 1,5 km ten zuidwesten van de staart. De signalen zijn heel zwak en bij de minste verstoring (een passerend schip, slecht weer) zijn ze al niet mee te horen. Het vermoeden is dat de recorders er tijdens de crash uitgeslingerd zijn. Een ander team van duikers is op zoek naar de ‘zwarte dozen’, de flight data recorder en cockpit voice recorder. In een straal van 500 meter wordt de zeebodem afgezocht. Tot nu toe zonder succes.
Indonesian military divers chase faint signals of #QZ8501’s black box detected yesterday pic.twitter.com/3Om9OSqjb7 /@ChannelNewsAsia
— Air News agency (@airlivenet) January 10, 2015
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.