
Zondag zijn er sterke signalen van de zwarte dozen opgepikt. Drie schepen hebben de ping gehoord. Eerder werden er alleen hele zwakke signalen waargenomen. Het signaal is afkomstig van een plek 1 km ten oosten van waar het staartstuk gevonden is. De zee is ook daar 30 meter diep.
De schepen die de signalen opgepikt hebben zijn MGS Neosurvey, KN Baruna en SV Java Imperia.
Duikers
Duikers van het marineschip KN Jadayat zijn op zoek geweest naar de herkomst van het signaal. Op beelden gemaakt door sonar-apparatuur zijn op dezelfde plek twee grote wrakstukken te zien. Op een persconferentie zei het hoofd van de zoekactie dat duikers zeggen dat de flight data recorder en/of cockpit voice recorder tussen de wrakstukken ingeklemd liggen. Er is een boei uitgezet om de plek te markeren.
Ook de baas van AirAsia Tony Fernandes heeft er vertrouwen in. In een tweet zegt hij dat het nog niet bevestigd is, maar dat het erop lijkt dat de recorders gevonden zijn.
Morgen bergen
Rond het middaguur Nederlandse tijd is het donker in Indonesië, vandaar dat de bergingsactie is gestaakt voor vandaag. De autoriteiten hebben hoop morgenochtend de zwarte dozen te kunnen bergen. Er wordt dan geprobeerd de wrakstukken te bewegen zodat de recorders bloot komen te liggen. Als die niet lukt dan worden de wrakstukken met ballonnen naar boven gehaald, zoals eerder met het staartstuk gedaan is.
Locatie
Data
Indonesische onderzoekers zeggen dat er zeker 2 weken overheen gaat voordat de eerste data bekend kan worden gemaakt. Als de recorders eenmaal uit het water zijn gehaald gaan ze naar Jakarta voor onderzoek.
QZ8501
Inmiddels 2 weken geleden verdween de A320 van AirAsia van de radar tijdens een vlucht van Surabaya naar Singapore. De oorzaak is nog onduidelijk enige wat nu bekend is is dat de A320 door slecht weer vloog. Het weer heeft ook de reddings- en bergingsactie sterk bemoeilijkt. Aan boord waren 162 mensen, tot nu toe zijn er 48 lichamen geborgen.
Intrekken vergunningen
Het Indonesische ministerie van Transport heeft alle routes van alle maatschappijen gecontroleerd of de papieren in orde waren. In totaal waren 61 vluchten niet in orde en die zijn dan ook sinds vrijdag verboden. Het gaat om 6 maatschappijen, Garuda Indonesia (4 vluchten), Lion Air (35), Wings Air (18), Trans Nusa (1), Susi Air (3) en AirAsia. Er komt een diepgaand onderzoek naar de uitgedeelde slots op vliegvelden. Ook zijn er 11 officials op non-actief gesteld na audits op 5 vliegvelden. Indonesië komt aan het einde van de maand met een online systeem waarin gecontroleerd kan worden of een bepaalde vlucht uitgevoerd mag worden.
Direct na het uitdelen van de verboden hebben Garuda en Trans Nusa papieren aan het ministerie laten zien. Nog geen 24 uur later zijn de verboden weer opgeheven.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.