Airbus heeft vandaag officieel de Longe Range versie van de A321neo gelanceerd, A321neoLR. In 2019 moet het toestel vliegen. Het is gericht op de vervangingsmarkt voor de 757-200. De 757’s worden ouder en zijn aan vervanging toe. De A321neoLR vliegt 4.000nm, nagenoeg dezelfde afstand als de 757-200. De huidige A321 vliegt maximaal 3100nm (5600km). Per stoel wordt 30% bespaard ten opzichte van de 757.
Launch Customer
Het Amerikaanse leasebedrijf Air Lease Corporation bestelt 30 A321neoLR’s en wordt daarmee de launch customer.
757
Uniek aan de 757 is dat het een single aisle toestel is met een groter vliegbereik dan een 737. Momenteel wordt hij veel gebruikt op transatlantische routes door Amerikaanse carriers. Een 737 of A320 haalt dat vaak net niet. De laatste 757 rolde in 2005 van de band.
Airbus denkt dat er een markt is voor bijna 1.000 toestellen.
Afstand
De 757 vliegt een stuk verder dan de huidige 737’s en A321’s. Airbus rust nu de nieuwe A321 zo uit dat de te vliegen afstand geëvenaard wordt. Er komen 3 extra brandstoftanks aan boord en het Maximum Take-Off Weight wordt verhoogd naar 97ton (van 93,5t). Hierdoor kan de A321neoLR de Atlantische Oceaan met passagiers in één keer over vliegen. Tot nog toe is dat met de A321 en 737 niet mogelijk. De A321neoLR vliegt 150nm verder met 9 extra personen aan boord dan de 757-200W
De A321neoLR kan vooral op routes ingezet worden tussen de oostkust van de VS en Europa, van Noord naar Zuid Amerika, Europa naar het Midden-Oosten, Europa naar West Afrika en van Australië naar Zuid-Oost Azië.
Cabine
De A321neoLR heeft 206 stoelen in een two-class lay-out. 16 in businessclass met 36″ pitch en 190 in economy met 30″. Airbus zou een cabinevariant ontwikkeld hebben waar 240 all-economy stoelen ingaan. De kleinere 757-200 kan tot 239 stoelen aan in een all-economy en 200 in een two-class. De grotere -300 wordt met maximaal 289 stoelen uitgerust.
Boeing
Boeing heeft aangegeven niet naar mogelijkheden te kijken om de nieuwe 737-9MAX een groter bereik te geven. Wel lijkt Boeing naar de mogelijkheden om een geheel nieuw vliegtuig te ontwikkelen die 4.000 tot 5.000nm kan vliegen met 200-300 mensen aan boord. De A321neoLR kan maximaal 240 mensen hebben.