
LVNL is wereldwijd de eerste luchtverkeersleidingsorganisatie die zelf gaat communiceren over haar eigen veiligheidsprestaties en de potentieel ernstige voorvallen in haar operatie.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) stelt vanaf vandaag op haar website algemene informatie beschikbaar die uitleg geeft over veiligheid bij het geven van luchtverkeersleiding. Zo wordt bij concrete voorvallen een toelichting gegeven op oorzaak en gevolg én aan de activiteiten die zijn ondernomen om de kans te verkleinen dat een dergelijk voorval zich in de toekomst nog eens voordoet. Verschillende bijgevoegde statistieken geven daarnaast een uitgebreid beeld van de invloed van een voorval op het algemene veiligheidsniveau van LVNL.
LVNL’s veiligheidsprestaties zijn wel al duidelijk en inzichtelijk bij betrokken partners in de Luchtvaart, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en sectorpartners Schiphol en KLM, maar als transparante organisatie neemt LVNL nu ook de verantwoordelijkheid om het grote publiek tijdig op de hoogte te stellen. Het zelf publiceren van veiligheidsprestaties past bij een professioneel bedrijf dat een belangrijke maatschappelijke taak uitvoert en verantwoord omgaat met voorvallen die onvermijdelijk bij de bedrijfsvoering aan de orde kunnen komen.
Beschikbare informatie
LVNL publiceert al geruime tijd algemene informatie op haar website over veiligheid bij het geven van luchtverkeersleiding. Verder zijn ook concrete statistieken bijgevoegd om een beeld te geven van het veiligheidsniveau met daarin de algemene trend in de veiligheid van haar operatie. Voor het verbeteren van het veiligheidsniveau wordt met name door LVNL gekeken naar zogenoemde ‘aanmerkelijke voorvallen’. Dit zijn voorvallen die een risico opleveren voor de veilige afhandeling van luchtvaartuigen en/of grondvoertuigen die zich in elkaars nabijheid kunnen bevinden.
Vanaf vandaag worden ook concrete voorvallen behandeld die ‘potentieel ernstig’ zijn. Specifiek gaat het hierbij om informatie over oorzaak en gevolg tot aan de activiteiten die zijn ondernomen om de kans dat een dergelijk voorval zich in de toekomst voordoet te verkleinen. De voorvallen die LVNL publiek bekend maakt, zijn gerelateerd aan de uitvoeringstaak van LVNL, ofwel voorvallen die gebeuren onder verantwoordelijkheid van de luchtverkeersleiding (dus geen technische of operationele zaken van vliegtuigen en/of de luchthavens). Het voorval moet tevens gemeld zijn bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Denk bijvoorbeeld aan:
- Verlies van afstand, een zogeheten separatieonderschrijding
- (Al dan niet afgebroken) start vanaf een niet in gebruik zijnde of een bezette baan, of vanaf een
niet door de verkeersleiding toegewezen baan - Landing of een poging tot landing op een niet in gebruik zijnde of een bezette baan, of op een niet door de verkeersleiding toegewezen baan
- Runway incursion met daadwerkelijk of potentieel botsingsgevaar.
In de praktijk
De publicatie kent vier stappen en deze zijn hieronder weergegeven:
1. Melding van een voorval: zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen vijf werkdagen op www.lvnl.nl. Voorafgaand aan publicatie moet LVNL de volgende acties hebben ondernomen: LVNL moet formeel alle instanties hebben ingelicht (waaronder de OVV); de criteria voor publicatie hebben getoetst (zoals inschatting van de ernst van het voorval); de betrokken organisaties en
personen hebben geïnformeerd; en LVNL moet voor alles zeker stellen dat de data die worden gepubliceerd ook correct zijn.
2. Situatiebeschrijving: zodra de specifieke onderzoeksvraag door LVNL inzichtelijk is gemaakt, zullen de basisfeiten van het voorval worden gepubliceerd.
3. Samenvatting: als het onderzoek volledig is afgerond, publiceert LVNL een feitelijke beschrijving van het voorval en de relevante bevindingen.
4. Opvolging: eventueel kan daaraan een opvolging door LVNL worden toegevoegd, bijvoorbeeld bij wijzigingen in systemen of procedures of extra communicatie naar het operationele personeel.
Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland: “Om een hoge mate van veiligheid te bereiken en te behouden heb je als organisatie zelf lerend vermogen nodig. Pas als je in staat bent om daar transparant over te zijn, kun je als organisatie het vertrouwen van de omgeving verdienen. Deze stap zetten wij vandaag.”
Fred Bijlsma, Officier van Justitie Luchtvaart, Openbaar Ministerie: “Een organisatie die op deze manier omgaat met veiligheid in haar dagelijkse operatie, toont haar vermogen om zelf te verbeteren zonder dat ik als Officier van Justitie direct het strafrecht hoef in te zetten. Voor de verbetering van de veiligheid is leren in voorkomende gevallen soms effectiever dan straffen. Ik denk dat dit initiatief kan bijdragen aan een grotere transparantie binnen de (grote) luchtvaartsector.”
Roderick van Dam, Chairman Just Culture Task Force EUROCONTROL: “Met dit initiatief plaatst LVNL zich in de voorhoede van Just Culture management in de luchtvaart. Dit is voor ons programma een grote stimulans voor een op vertrouwen gebaseerde Just Culture tussen luchtverkeersleiders, piloten, management en de nationale justitiële organisaties in Europa.”
Patrick Ky, Executive Director European Aviation Safety Agency (EASA): “Deze stap van LVNL, om niet alleen te publiceren wat er is gebeurd maar ook waarom, markeert een belangrijke stap voorwaarts en zal het vertrouwen versterken bij het grote publiek in het zelflerend vermogen van luchtverkeersleidingsorganisaties. Het laat zien wat je kunt bereiken wanneer organisaties verder willen gaan dat wat volgens de regels vereist is, door actief en transparent de veiligheid van hun dienstverlening te beheren.”
Verboden
In de Wet Luchtvaart is vastgelegd dat informatie over voorvallen in de luchtvaart vertrouwelijk is en niet openbaar mag worden gemaakt. Om die reden kan LVNL alleen geanonimiseerde informatie publiceren die recht doet aan de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent dat LVNL geen gegevens mag publiceren van bedrijven en/of personen die betrokken zijn geweest bij het voorval. LVNL mag ook geen bedrijfsnamen of vluchtnummers publiceren. De zogeheten brondata moet LVNL ook vertrouwelijk behandelen, waardoor bijvoorbeeld de opnames van radiotelefonie (R/T) met daarop de gesprekken tussen luchtverkeersleiding en piloten niet opnieuw mogen worden uitgezonden of gebruikt voor andere communicatiedoeleinden.
In het geval dat er een luchtvaartongeval (met materiële schade, gewonden en/of slachtoffers) plaatsvindt, is publicatie slechts voorbehouden aan de OVV. LVNL mag over dergelijke voorvallen géén informatie publiceren.
©Persbericht LVNL


Verschillend
VWO