Bij Airbus gebeurt een hoop momenteel voor met neo uitvoeringen van bestaande toestellen. We zetten de ontwikkelingen op een rijtje en geven onze mening wat er gaat gebeuren.
A320 family
Hier komt de neo natuurlijk aan, maar ook de huidige co kent nog veel orders. Zoveel dat Airbus serieus kijkt om de productie te verhogen. In juli moet die knoop doorgehakt zijn.
A318
Dit toestel is dood. In 2014 waren er geen orders en er komt geen neo van. Zelfs als businessjet is het niet een aantrekkelijke toestel. In totaal zijn er 79 geleverd en we denken niet dat daar ook nog maar 1 bijkomt.
A319
Doet het ook niet heel goed. In het verleden heeft easyJet er veel van gekocht (172), maar die stappen over op de A320. Er moeten nog een kleine 50 toestellen geleverd worden. De A319neo doet het niet heel veel beter met 49 orders. Er zal nog wel wat bijkomen (als businessjet waarschijnlijk) maar in een tijd dat er meer mensen in een toestel moeten om de vlucht rendabel te maken zal het niet storm gaan lopen.
A320
De best-seller aller tijden! Met in totaal 4761 bestelde ceo’s en 2817 neo’s is er geen ander toestel dat het zo goed doet. Airbus moet nog 911 ceo’s leveren en er worden er nog steeds besteld. Eind dit jaar moet de A320neo in gebruik worden genomen.
A321
Het grootste type van de A320family. In 2014 zijn er 134 ceo’s besteld. In totaal zijn er 2x zoveel A321ceo’s (1579) verkocht dan 737-900ER’s. Airbus moet er nog ruim 500 leveren. De A321neo is inmiddels 755x verkocht. Met de onlangs gelanceerde A321neoLR zullen er nog wel wat bijkomen. Dit toestel is de beste opvolger voor de snel ouder wordende 757’s, waar er 500 van rondvliegen.
A330
Moving on naar het A330 programma. Tot de Farnborough Airshow op sterven na dood, maar nu weer terug aan het vechten. In totaal zijn er 1347 van de huidige types verkocht. Veel zullen er niet bijkomen met de A330neo in aantocht. Er moeten er nog 193 geleverd worden. De A330neo is 120x besteld. Airbus gaat de productie verlagen totdat de neo er is eind 2017. Vooral de A330-300 en A330-900 zullen nog verkopen. De -200 en -800 hebben wel een groter bereik, maar er kunnen minder mensen in. Veel maatschappijen hebben het bereik niet nodig. De A330 wordt een concurrent voor de 787. De Boeing vliegt weliswaar zuiniger (0,5-3% zijn de schattingen), maar omdat de A330 er al 22 jaar is kan Airbus het toestel goedkoop aanbieden en zijn de onderhoudskosten lager. Bovendien is er minder onzekerheid, het toestel heeft zich door en door bewezen. Een ander voordeel is dat de A330 op kortere termijn geleverd kan worden dan de 787.
A350
De moderns airliner van Airbus. Onlangs gelanceerd en in grote getallen besteld. Er zijn officieel 3 varianten de -800, -900 en -1000. Maar de -800 gaat nooit gemaakt worden. Airbus doet er alles aan om de laatste twee klanten te bewegen de orders in te ruilen voor de A330-900 of A350-900. De A330-900 is bijna even groot en wordt sowieso ontwikkeld en is ook al verkocht. De A350-800 moet nog grotendeels ontwikkeld worden.
De A350-900 is de best verkopende van de drie modellen met 595 bestellingen en 1 geleverde. Het is momenteel het meest gewilde toestel volgens een analist.
De A350-1000 is wat lastig in te schatten. Er zijn er 169 besteld, dat is niet zo heel veel. Airbus is het toestel wel al aan het maken, dus hij komt er. Maar er zitten net niet genoeg stoelen in om echt interessant te zijn. Concurrentie met de 777X kan het toestel maar lastig aan hierdoor. De 777-9X is groter en de 777-8X evengroet maar vliegt een stuk verder. Airbus kijkt er wel naar om het aantal stoelen uit te breiden van 369 naar 389. Dat komt in de buurt van de ruim 400 van de 777-9X. Als dit lukt zou het nog wel wat kunnen worden met de -1000.
Een andere optie is een -1100 variant met ruim 400 stoelen op de markt te brengen. Dit moet de directe concurrentie met de 777-9X aangaan en kan ook het gat met de A380 wat dichten. Het toestel zal wel inboeten aan range, tenzij Airbus het MNTOW verhoogd, maar dat is prijzig omdat er doorgaans sterkere vleugels onder moeten. Airbus zelf zegt te kijken naar de mogelijkheden, maar dat de markt wel krap zal zijn. Wij denken dat hij er komt, aangezien de 777-9X net zo’n bestseller lijkt te worden als de 777-300ER.
A380
De superjumbo die in zwaar weer verkeerd. In 2017 zijn eindelijk de ontwikkelkosten eruit, dus het lijkt ons sterk dat het programma dan gestopt wordt. Maar verkopen doet het toestel ook niet goed. In 2014 zijn er een paar (13) verkocht maar die waren eigenlijk nog van 2013. Het toestel vliegt relatief duur met zijn 4 motoren, maar er kunnen weer zoveel mensen in dat het toch interessant kan zijn. Anders dan de 747 waar simpelweg niet genoeg mensen in kunnen. Je moet als maatschappij die enorme kist wel kunnen vullen, en dat is weer lastig. Met nieuwe technieken zoals de toekomstige Rolls Royce Advance motor kunnen de kosten nog wat omlaag. Bovendien heeft Airbus deze week bevestigd dat er 11 stoelen op een rij in kunnen, dus nog meer mensen erin. Wij denken dat de A380neo er komt en dat het een kwestie van lange adem is, maar dat hij wel gaat verkopen. De routes en vooral vliegvelden in Azië zijn overvol. Als je als maatschappij 6x per dag met een A320 vliegt kan je ook 3 van die A320’s vervangen door 1 A380. Stuk goedkoper. Bovendien wil Emirates het, dus kist die kost er wel.
Beluga
En dan komen er ook nog 5 nieuwe Beluga’s, gebaseerd op de A330
©Upinthesky