
Garuda gaat zich meer richten op de binnenlandse markt en schrapt vluchten en routes op de medium en long haul.
De capaciteit op de nummer 2 en 3 belangrijkste internationale markten (Australië en Japan) wordt verkleind vanwege slechte passagiersaantallen, dit meldt Capa vandaag. De overcapaciteit op die routes is behoorlijk. Garuda gaat capaciteit op de binnenlandse routes inzetten. Dit is een reactie op de snelle uitbreiding van Batik Air, een full-service dochter van prijsvechter Lion Air.
Vloot
Er worden 737’s omgebouwd zodat er meer mensen in kunnen. Dit gaat ten koste van businessclass stoelen. Momenteel is de loadfactor van de businessclass 40-50%. Van de 132 toestellen zijn er 75 737’s. Ook kijkt de maatschappij of de nu internationaal ingezette A330’s op drukke binnenlandse vluchten ingezet kunnen worden, of bijvoorbeeld naar Singapore.
Meer geschrapt
Plannen om naar Mumbai en Manila te vliegen gaan in de koelkast. De route Taipei wordt beperkt. De ambitieuze Europa plannen zijn bijna allemaal in de ijskast. Garuda wilde met de nu 6 en binnenkort 10 777-300ER’s non-stop gaan vliegen naar Amsterdam, Londen, Frankrijk, Duitsland en Italië. Alleen Amsterdam is gerealiseerd met een extra stop in Londen. Ook wordt de route naar Amsterdam-Londen niet uitgebreid. Capa denkt zelfs dat Garuda niet meer vanaf Amsterdam verder gaat vliegen naar Londen. Dit is een heel duur ‘hopje’ en ze zouden van het uitgebreide UK netwerk van KLM gebruik kunnen maken. De 777-300ER’s worden nu ingezet naar Japan. Die route is eigenlijk beter voor de A330’s en Garuda heeft dus eigenlijk teveel 777’s voor de nieuwe plannen. Wellicht kunnen ze verhuurd worden.


Hilversum