Steeds meer afgestudeerde piloten zien zich genoodzaakt om te betalen om te mogen vliegen. En, voor de duidelijkheid, dat gaat dan om vliegen bij een normale maatschappij. Met andere woorden een aantal maatschappijen verdient niet alleen aan de ticketprijzen, ze verdienen ook aan jonge piloten die graag ervaring op willen doen.
Drie mogelijkheden
Zoals al eens eerder op Up in the Sky beschreven, zijn er drie mogelijkheden na behalen van een vliegbrevet. De eerste is veruit het best-case-scenario: vliegen bij een degelijke maatschappij. Deze maatschappij betaalt de typerating. Helaas, deze optie is op dit moment niet heel kansrijk. Want er worden momenteel weinig piloten gevraagd.
Dan blijven er nog twee opties open. Vliegen bij een maatschappij waar je zelf je typerating moet betalen. De zogenaamde selfsponsored optie. De piloot betaalt een type-rating, bijvoorbeeld voor een Boeing 737, en kan aan de slag. Voorbeelden van dit scenario: Ryanair, easyJet, Wizzair. Bij Ryanair, regelmatig in het nieuws, is het vervolgens behoorlijk onzeker hoeveel uur je gaat vliegen. Dat kan erg veel zijn, tegen het randje van het wettelijk toegestane aantal. Maar de laatste tijd horen we ook veel verhalen van jongens die, met name in de winter, niet aan een voldoende aantal uren komen om rond te komen. Laat staan om rente en aflossing te kunnen betalen.
Bovendien kost een typerating bij Ryanair nog eens ongeveer 30.000 euro(!). Het is niet overdreven om te zeggen dat RYR ook aan zijn eigen piloten verdient.
Je moet trouwens als Ryanair-piloot ook je eigen koffie aan boord betalen of je eigen theezakje meenemen…
De laatste optie is de minst gunstige. Dat zijn de zogenaamde Pay-to-Fly programma’s. Je betaalt om je uren op te bouwen. De bedragen voor dit soort programma’s verschillen enorm, maar het gaat altijd om ontzettend veel geld. Bijvoorbeeld 45 duizend euro voor een type-rating en 500 uur. Voorbeelden van maatschappijen die dergelijke programma’s aanbieden zijn SunExpress (Turkije), EnterAir(Polen), Germania (Duitsland) en diverse andere maatschappijen.
Het grote bezwaar tegen deze optie is dat je (doorgaans) niet zeker bent of je mag blijven werken voor de maatschappij als je afgesproken aantal uren bereikt is. Er zijn veel voorbeelden bekend van jonge piloten die bijvoorbeeld 35.000 euro hebben betaald, 100 uur hebben gevlogen en vervolgens weer thuis op de bank zitten. Dat wil zeggen, hoogstwaarschijnlijk bij hun ouders op de bank…
Ook qua veiligheid valt er af te dingen op dergelijke constructies. Doordat een maatschappij verdient aan jonge co-piloten, wordt er altijd gevlogen door onervaren piloten.
Reactie pilotenvakbond
In een reactie zegt pilotenvakbond VNV: “De pay-to-fly constructie is niets anders dan misbruik maken van de positie van naarstig naar werk zoekende jonge piloten.”
Kan ook goed uitpakken
Het is niet zo dat het kiezen voor een pay to fly programma altijd verkeerd is. Er zijn diverse verhalen bekend van piloten voor wie een dergelijk programma deuren geopend heeft. Zie bijvoorbeeld hier. Het wordt op dit moment echter steeds moeilijker om geld te lenen voor een dergelijke stap. De banken hebben de regels enorm aangescherpt en zullen niet zo snel een lening vertrekken als er geen baangarantie is. Dat maakt dus dat pay to fly dus automatisch niet is weggelegd voor iedereen.
KLM
De bovengenoemde ontwikkelingen staan in schril contrast met de arbeidsvoorwaarden bij bijvoorbeeld KLM. Piloten ontvangen daar een (zeer) goed salaris en alle bijkomende kosten (typerating, overnachtingen, dagtoeslag, etc.) worden door de maatschappij betaalt. Er is dus een behoorlijke kloof tussen de verschillende maatschappijen.
Documentaire
Op YouTube staat een Franse documentaire over startende piloten. Hoe ziet de opleiding er uit (in Frankrijk) en wat gebeurt er daarna. Er wordt kritisch gekeken naar de praktijken rond Pay to Fly. Airfrance heeft trouwens sinds 2009 geen piloten meer aangenomen.
Alle piloten die bij deze maatschappij beginnen moeten € 55.000,- cash betalen en krijgen geen salaris
[su_divider top=”no” size=”1″ margin=”30″]
Hoe word ik piloot?
Hoe gaat dat nu in zijn werk? Wat moet je doen om piloot te worden, welke opleidingen zijn er allemaal en, niet onbelangrijk: is het wel verstandig om piloot te worden?
Up in the Sky heeft in samenwerking met Jaap Schellinger een website ontwikkeld met daarop alle relevante informatie die je nodig hebt om de afweging te maken of jij piloot wilt worden: hoewordikpiloot.nl. Ons doel hiermee is om feitelijke informatie te bieden: welke vliegscholen zijn er, wat doet een piloot, hoe ziet de opleiding er uit. Daarnaast willen we overwegingen aandragen: waar moet je aan denken voordat je de stap zet? Is het verstandig om op dit moment piloot te worden en heb je een back-up plan (een plan B) voor als het tegenzit?
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!