China kent zeer veel vertragingen in de luchtvaart. Dit wordt nu aangepakt
Nieuwe vliegroutes
Het luchtruim boven China is voor het overgrote deel verboden gebied omdat dit militair luchtruim is. De regering maakte bekend om de luchtmacht iets minder ruimte te geven en 4 nieuwe routes voor de burgerluchtvaart open te stellen. Vooral rond Shanghai en de Parel rivier delta (bij Hong Kong, Macau en Guangzhou) moet dit hoognodige ruimte scheppen. De routes gaan 5 maart open. China geeft aan dat door de groei van de luchtvaart deze maatregel noodzakelijk is.
Taiwan zegt dat er één route te dicht bij het door hen gecontroleerde luchtruim zit. Dit zou gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Taiwan dient een klacht in bij ICAO.
Vliegveld Peking
Op 26 december 2014 is Peking begonnen met de bouw van het nieuwe internationale vliegveld. Het huidige vliegveld bij de hoofdstad van China staat bekend om de vele vertragingen. Hooguit 20% vertrekt op tijd. Het is na Atlanta het grootste vliegveld van de wereld. Het vliegveld heeft nu al 83 miljoen passagiers per jaar en dat is 10 miljoen meer dan dat het eigenlijk aankan. Het nieuwe vliegveld moet helpen de drukte bij Beijing Capital Airport weg te halen.
Het zal uiteindelijk (na 2025) 130 miljoen passagiers aan moeten kunnen, 620.000 vluchten en krijgt 7 landingsbanen plus 1 voor het leger. De eerste 4 moeten uiterlijk in 2025 klaar zijn. Het vliegveld gaat in 2019 open en wordt daarna in fases uitgebreid. In 2019 kan het 45 miljoen passagiers aan. Er komt een snelle metro verbinding die passagiers in ene half uur op het Plein van de Hemelse Vrede (46 km verderop) moet kunnen zetten. Het Nederlandse NACO heeft het ontwerp gemaakt. Het gaat ruim € 10 miljard kosten.
Het nieuwe vliegveld heeft nog geen naam en wordt voorlopig Beijing Daxing Airport genoemd. Alle civiele vluchten van het kleine tweede vliegveld van Peking (Nanyuan) gaan verhuizen naar Daxing. Alleen China United maakt van dit vliegveld gebruik. Ook grote carriers van Beijing Capital gaan er heen. Het nieuwe vliegveld zal de internationale en de verre binnenlandse vluchten gaan afhandelen. Beijing Capital de kortere vluchten. En Nanyuan wordt verplaatst en gaat weer uitsluitend het leger bedienen.