De olieprijzen zijn al een half jaar gedaald, van $115 naar $50 per vat. Sommige analisten denken zelfs dat de olieprijs nog doorzakt naar $40. Andere analisten denken snel weer naar de $70 te gaan. Door de lage olieprijzen worden oude en duurdere vliegtuigen ineens weer rendabeler. Afgelopen jaren worden dure vliegtuigen afgestoten, maar momenteel hebben maatschappijen daar niet zo’n haast mee. KLM stelde de levering van 777-300ER’s al uit ten behoeve van 747’s. Volgers the Wall Street Journal is een 747 weer interessant als de olie onder $80 per vat kost. Andere maatschappijen faseren 747’s wel uit.
In een interview met de moedermaatschappij van ultra low-cost carrier Frontier zegt de baas, Bill Franke, dat het verschil in prijs tussen de A320ceo en A320neo het niet interessant is om een neo te kopen. Het verschil van circa $10 miljoen wordt niet goedgemaakt met het lagere verbruik.
AerCap lease geeft aan momenteel weer 747’s A340’s en 767’s te verhuren.
Vooruit denken
Vliegtuigbeslissingen worden echter niet voor een korte tijd gemaakt, maar snel 20 jaar. Franke zegt dat maatschappijen niet moeten wennen aan lage prijzen voor olie. De lage prijzen gaan sowieso niet blijven.