fbpx
AirlinesOnderwerpen

Alitalia grote vernieuwingsplannen – intensieve samenwerking Etihad

Alitalia_A321

Vandaag is in een persconferentie de plannen voor New Alitalia aangegeven.

Prioriteiten

Alitalia heeft een aantal belangrijke elementen benoemd:

  • Personeel. Zonder het goede en hardwerkende personeel is Alitalia niks, volgens de maatschappij. Samenwerking met de vakbonden is essentieel.
  • Merk Alitalia. Het moet leven en aanspreken. Er komt een nieuwe huisstijl. De vliegtuigen krijgen een nieuwe livery en de kleding wordt vernieuwd.
  • Service. Als je gasten te eten krijgt wil je ook dat het beste voorzetten, dat moet ook zo zijn met de Alitalia gasten. Alitalia wil de service verder verhogen en hiervoor samenwerken met Etihad. Klanten zullen door de service Alitalia kiezen.
  • Roots. Alitalia is sterk in Noord en Latijns-Amerika. Etihad is juist weer sterk in andere markten.
  • Waarde toevoeging. Alitalia moet weer geld gaan verdienen. In 2017 moet de maatschappij weer winstgevend zijn.

Samenwerking Etihad

Etihad gaat belangrijke ondersteuning geven, maar Alitalia blijft een Italiaans bedrijf. Etihad zegt dat er problemen zijn bij Alitalia, maar dat ze nooit zouden investeren als ze geen mogelijkheden zien. Ze zeggen geen bank te zijn, maar te willen investeren om samen verder te komen. Bovendien, meer flag-carriers hebben problemen, niet alleen Alitalia. Etihad zegt niet Alitalia over te willen nemen, maar juist als één samen te willen werken. Door schaalvergroting kunnen de kosten van Alitalia lager worden. Vooral in het samenstellen van de vloot zal dit gaan spelen. Etihad geeft ook aan een lange termijn investeerder te zijn en samen te willen werken om een sterk netwerk te bouwen.

Netwerk

Samen zijn er ruim 250 vliegtuigen, meer dan 200 bestemmingen en 37 miljoen passagiers. De Abu Dhabi hub is sterk voor India, Azië en Australië. De Alitalia hubs zijn juist weer goed om Europa en Noord en Zuid Amerika te bereiken. Zo hebben beide maatschappijen voordeel bij deze samenwerking. Rome en Milaan zijn hierbij de belangrijke hubs. Milaan Malpensa zal vooral worden gebruikt voor de lange afstandsvluchten en de vracht. Milaan Linate wordt geherpositioneerd en zal vooral voor Europese vluchten worden gebruikt. Dat betekent dat er ook sommige vluchten van Malpensa verplaatst worden naar Linate. De vertrektijden moeten op zakenreizen worden afgestemd. Dus ’s ochtends vroeg vertrekken en ’s avonds weer terugkomen.

Ook zijn nieuwe samenwerkingsverbanden met airberlin en NIKI aangekondigd.

Nieuwe route’s

Er komen nieuwe routes van en naar Italië, maar ook binnen Italië. De vluchtenmoeten worden afgestemd op de hubs van partners. Niet alleen van Etihad, maar ook van Delta en Air France-KLM. Het aantal codeshare-routes moet omhoog.

Venetië
In mei start Alitalia met een nieuwe route: Venetië – Shanghai. Met deze route kunnen kunnen Chineze toeristen direct naar een van de populairste bestemmingen in Italië vliegen.

Rome
Het aantal long haul vluchten vanaf Rome is nu 87 per week en gaat naar 113 in 2018. Nieuwe bestemmingen zijn in 2015: Beijing (eerst 3x/week later 7x), Seoul (4x), Shanghai (3x). In 2016 komen daar Santiago (3x, later 7x) en Mexico City (3x later 7x) bij. Tenslotte vloot San Francisco (3x) in 2018. Bestaande bestemmingen als New York, Chicago en Rio de Janeiro uitgebreid.

Milaan
Vanaf Milaan Malpensa gaan nu 11 long haul vluchten per week, dit worden er 25 in 2018. Shanghai en Tokyo worden nieuwe bestemmingen. Passagiers moeten omhoog van 240.000 nu naar 550.000 in 2018.

Abu Dhabi
Er komen meer verbindingen tussen Italiaanse steden en Abu Dhabi. De eerste zal Venetië zijn. Daarna volgen Catania (Sicilië) en Bologna. Ook komen er extra vluchten naar Rome. Met deze routes kunnen bijvoorbeeld Sicilianen via Abu Dhabi de hele wereld over, zonder eerst naar Rome te hoeven.

Vloot

Er worden 14 A320’s verkocht aan airberlin. Alitalia kijkt of er meer widebody’s in de vloot kunnen komen. Er wordt daarvoor gekeken naar nieuwe toestellen en of er toestellen van Etihad naar Alitalia kunnen gaan. Samen met Etihad moet de vloot zo efficient mogelijk worden. Ook kijkt Alitalia naar het efficiënter inzetten van de vloot, zodat niet voor alle nieuwe routes ook nieuwe toestellen gekocht moeten worden.

Cargo

Milaan Malpensa moet een belangrijke cargo-hub worden. Italië is het op één na grootste productieland van Italië, maar de cargomarkt blijft achter. Alitalia heeft helemaal geen vrachtdivisie, Etihad heeft juiste een grote divisie. Samen moet van Milaan een grote wereldwijde vrachthun worden gemaakt. De eerste stap is al gezet met Etihad Cargo verbinding tussen Milaan en Bogotá, Colombia.

Winstgevendheid

In 2017 moet Alitalia weer winst maken. In 2015 wordt gericht op kostenreductie en de productiviteit worden verhoogd. In 2016 is de bedoeling break-even te draaien om in 2017 weer winst te maken.

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button