Vanaf 29 maart gaat Etihad dagelijks met een groter toestel tussen Abu Dhabi en Rome vliegen. Een 777-300ER gaat de A330-200 vervangen.
Rome
Tot nu toe vliegt de maatschappij met een A330-200 naar Rome. Afhankelijk van he ingezette model gaan hier tussen 254 en 262 mensen in. Als de 777-300ER die plaats inneemt kunnen er dagelijks 412 mensen heen en weer. Dat is tot 62% meer.
Ook Etihad vergroot de Rome capaciteit. Een A380 gaat de huidige 777-300ER vervangen vanaf 1 februari.
Samenwerking
Etihad heeft een 49% belang in Alitalia genomen. De maatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten ziet kansen in de op drie na grootste markt van Europa. Via de hub van Etihad zouden Italianen naar de hele wereld kunnen reizen. De capaciteit lijkt daarom uitgebreid te worden. Alitalia op haar beurt kan weer naar Amerika vliegen. Etihad heeft vorige week een uitbreidingsplan van de Chicago-route teruggedraaid. In plaats van 3x per week moest er dagelijks gevlogen gaan worden.
Vechtmarkt
Niet alleen Etihad breidt uit op routes naar Italië vanuit de golfregio. Ook concurrent Emirates zet flink meer capaciteit in. De verwachting is dat Qatar zal volgen. Italië lijkt hiermee ook op de long-haul een vechtmarkt te worden. Ook op Europese vluchten is het een vechtmarkt, vooral Ryanair en Vueling hebben de aanval vol ingezet op Alitalia. Ryanair verplaatst vele vluchten naar het grotere en populaire Fiumicino, Rome. Vueling richt zich (na Spanje) ook intensief op het land. Op de binnenlandse vluchten heeft Alitalia ook veel concurrentie van de hogesnelheids treinen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Alitalia het zonder Etihad zou hebben overleefd.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.