Eén van de Indonesische onderzoekers heeft anoniem aan AFP verklaart dat alle alarmbellen aan het “schreeuwen” waren in de cockpit. Dit is gehoord op de cockpit voice recorder.
De alarmen ging gedurende langere tijd af en de piloten waren bezig het toestel weer stabiel te krijgen. De stemmen waren lastig te horen door het geluid van de waarschuwingen.
De minister van Transport gaf gister in het parlement een verklaring over de laatste minuten, gebaseerd op radar informatie. Om 23:17, 3 minuten nadat Air Traffic Control tevergeefs contact probeert te maken, maakt de A320 een linkerbocht en begint te klimmen. Tot die tijd vloog het toestel op FL320 of 32.000 voet. De klim begon met 6.000 voet pe minuut en liep enkele seconden op tot 11.000. Na 54 seconden zat het toestel op 37.600 voet.
Vanaf 23:18 begon het te dalen. De eerste 6 seconden met 1.500 voet per minuut oplopend tot 7.900. Toebeet toestel op 24.000 voet hoogte kwam verdween het van de radar.
Indonesië maakte eerder vandaag bekend het voorlopige rapport wel binnen een maand in te dienen bij ICAO maar niet openbaar maken. Enkele onderdelen zullen volgende week bekend worden gemaakt.
Last minutes of #QZ8501. Extreme rates of climb (12,675 fpm) and descent (-20,031 fpm). Large banks to the left. pic.twitter.com/fzy133ws6r
— Victor Iannello (@RadiantPhysics) January 22, 2015
Berging
Duikers proberen al een week bij de romp te komen, maar het slechte weer verhindert dit. De romp is gelokaliseerd, maar er is nog niemand in geweest. De hoop is dat het merendeel van de slachtoffers er nog in zitten.
Update: 22-1: 5 lichamen zijn in de buurt van het wrak gevonden, nog in de riemen in hun stoelen. Duikers zijn nog altijd niet in het wrak geweest.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.