Vorige maand kondigden de VS en Cuba tegelijk aan de banden aan te halen en bepaalde embargo’s op te heffen. Vanaf begin januari begint een proces dat er toe moet leiden dat Amerikaanse maatschappijen lijnvluchten op Cuba uit gaan voeren.
Maatschappijen
Alle grote maatschappijen geven aan geïnteresseerd te zijn en naar de mogelijkheden te kijken. Nu vliegen er ook al Amerikaanse maatschappijen op Cuba. Dit zijn echter chartervluchten. Inwoners van de VS moeten lang van te voren een visum aanvragen. Eenmaal geland op Havana Airport komen ze in een aparte terminal, ‘exclusief’ voor Amerikanen. Daar is de controle strenger dan op de rest van het vliegveld. Op Cuba zijn dan ook weinig Amerikaanse toeristen.

American Airlines, Delta en JetBlue voeren al langere tijd dergelijke chartervluchten uit. Ze willen die vluchten graag omzetten naar lijnvluchten. Delta zegt erna uit te kijken om meer vluchten aan te bieden. JetBlue zegt vanuit meerdere steden naar Cuba te willen vliegen. Low-cost carriers als Spirit en Southwest zeggen de ontwikkelingen in de gaten te houden, maar denken dat het momenteel nog te vroeg is voor concrete plannen.
United zegt vluchten van Newark en Houston naar Havana te gaan vliegen.
Andere maatschappijen vliegen wel met lijndiensten naar Cuba. Zowel KLM als Arke hebben bestemmingen op het eiland.

Nog niet
Voorlopig is het echter nog niet zover. Er moeten nog onderhandeld worden tussen beide landen over een overeenkomst op luchtvaart gebied. Wat er uit die onderhandelingen komt is belangrijk voor maatschappijen. Hoeveel maatschappijen worden er toegelaten, hoeveel vluchten mogen er uitgevoerd worden en naar welke bestemmingen? De Cubaanse maatschappij Cubaan de Aviación zal naar de VS willen vliegen. Ook dat zal onderdeel van de onderhandelingen worden. De maatschappij vliegt met oude veel Russische toestellen. Het is nog maar de vraag of die in de VS worden toegelaten. De maatschappij heeft ook enkele A320’s. Andere Cubaanse maatschappij is AeroCarribean. Zij vliegen met modernere ATR 42’s en 72’s.
De verwachting van de New York Times is dat er niet onbeperkt vluchten toegelaten gaan worden. Dan zullen maatschappijen moeten gaan bieden op slots. Er is al bekend gemaakt dat maatschappijen die voor het embargo van 1959 op Cuba vlogen geen voordeel zullen krijgen.
Pas na de onderhandelingen kunnen maatschappijen gaan plannen. Het duurt zeker nog één tot anderhalf jaar voordat de eerste lijnvluchten vanuit de VS zullen worden uitgevoerd, denken kenners. Ook het handelsembargo is nog niet opgeheven. Dit moet het congres doen. Pas als dat gebeurd is kunnen maatschappijen ook uitgaven doen, zoals brandstof kopen.
Toerisme
Toerisme wordt vooralsnog officieel niet toegestaan. Maar de VS zal er weinig controle op kunnen uitoefenen. Amerikanen mogen voor allerlei redenen wel naar Cuba reizen, bijvoorbeeld journalisten mogen wel, maar ook voor school&educatie, religieuze redenen en welzijnswerk.
Het is ook voor Cuba zaak om niet in een keer de poorten wagenwijd open te gooien, want er zijn maar een beperkt aantal hotels en de infrastructuur is dramatisch slecht.
Wellicht binnenkort een vakantie naar Cuba boeken voordat alle oude auto’s weggekocht worden door Amerikanen als er embargo’s worden opgeheven? De Nederlandse bussen zullen er nog wel even blijven rijden.