Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    VVD wil Schiphol ruimte geven

    21/05/2025

    Verzet tegen luxe Boeing 747 gaat door

    21/05/2025

    Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

    21/05/2025

    Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

    19/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol weer compleet

    19/05/2025
  • Achtergrond

    De A320 crash in de javazee | Analyse

    20/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    Helikopters volop in actie tijdens oefening | Foto’s

    19/05/2025

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Opmerkelijk»Teveel vertrouwen in auto-pilot zorgt voor bijna crash
Opmerkelijk

Teveel vertrouwen in auto-pilot zorgt voor bijna crash

RedactieDoor Redactie21/01/2015Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Hokkaido_Air_Saab_340

De Japanse Onderzoeksraad (JTSB) heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de piloten van Hokkaido Air vlucht 2891 veel te veel op de auto-pilot vertrouwden wat ertoe leidde dat het vliegtuig tot 30 meter boven de grond kwam. Een crash kon op het laatste moment voorkomen worden.

Go-Around

Op 4 juni 2011 moest een Saab 340B een go-around maken (op 600 voet) van baan 31 op Okushiri airport. Het toestel klom weer tot 750 voet, maar dit werd snel veranderd in een daling. Om 11:38 werden de piloten bewust van de situatie en een bijna-crash werd afgewend. Het toestel kwam tot een hoogte van 90 voet (30 meter) boven de grond. Aan boord waren 13 personen: 2 piloten een flight attendeert en 10 passagiers. Niemand raakte gewond en het vliegtuig bleef onbeschadigd.

Mogelijke oorzaken

De JTSB geeft de volgende mogelijke oorzaken:
[su_quote](1) The PIC (pilot-in-command) followed the Flight Director command bar instructions, which indicated the descent because the altitude setting was not changed to the initial go around altitude, and subsequently the PIC made the Aircraft descend even lower than the FD command bar instructions.
(2) The PIC and the FO could not notice descending of the Aircraft and their recovery maneuvers got delayed.
It is highly probable that these findings resulted from the fact that the PIC could not perform a fundamental instrument flight, the PIC and the FO used the Autopilot/Flight Director System in an inappropriate manner without confirming the flight instruments and the flight modes, and the FO could not transiently carry out closer monitor of the flight instruments because of the other operations to be done.
Moreover, it is probable that the FO’s operation of engaging an autopilot and changing the vertical mode to make the Aircraft climb by using the Autopilot/Flight Director System eventually became a factor to delay avoiding maneuvers against ground proximity.
It is probable that the Company didn’t create a standard procedure, reflecting the contents of Aircraft Operating Manual, for its crewmembers to confirm and call out the changes mode, without noticing its importance and didn’t carry out adequate training. Furthermore, it is probable that the PIC and the FO excessively relied on the autoflight system.[/su_quote]

Veel groter probleem

Het is een veel groter probleem dat piloten veel op automatische systemen vertrouwen en weinig skills hebben om handmatig te vliegen volgens de Amerikaanse NTSB. Uit een vorig jaar verschenen rapport blijkt dat in een kwart van de ongelukken dit de oorzaak is. Nog veel meer bijna-ongelukken zijn er gemeld, waarbij dit de oorzaak lijkt te zijn.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Piloot
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Meerdere vliegtuigen in brand gestoken

21/05/2025Redactie

Maaltijdbezorger neemt verkeerde afslag

20/05/2025Redactie

Russische delegatie maakt vlucht naar nergens

19/05/2025Redactie
Recent

Groen licht voor Delta in zaak tegen Crowdstrike

22/05/2025

El Al in de lift

22/05/2025

Primeur voor Wizz Air

22/05/2025
Populair

‘Russische’ Boeing-onderdelen onderschept

19/05/2025

Transavia lanceert opvallende nieuwe routes

21/05/2025

De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

18/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?