Onderzoekers van de ramp met de AirAsia QZ8501 werken met de theorie dat beide vluchtcomputers uitgevallen zijn. Het betreffen beide Flight Augmentation Computers (FAC). Bij het uitvallen van beide systemen zou het toestel nog niet vanzelf crashen. Het toestel is op de handmatige vliegkunsten van de piloten aangewezen. Er wordt dan ook gekeken naar hoe de piloten van QZ8501 omgegaan zijn met het uitvallen van deze systemen.
Meer info
Het onderzoeksteam heeft informatie bij de fabrikant en de maatschappij opgevraagd. De computers zorgen voor de rudder bewegingen, stabiel houden van het vliegtuig en voor analyseren van verschillen in windsnelheid en -richting. Het Indonesische magazine Tempo heeft een verslag van problemen van onderhoud met het geautomatiseerde rudder-systeem dagen en weken voor de crash.
Een Airbus is zo ontworpen dat het bijna onmogelijk is om het toestel buiten veilige waarden te pushen. Als de computers uitvallen kan dat natuurlijk wel. Bij de crash van Air France 447 waren de waarden echter zo extreem die in de FAC binnenkwamen dat ze als foutief werden behandeld. De piloten dachten dat ze weer controle hadden, terwijl dit niet zo was.
Rapport
Binnen enkele dagen dient Indonesië een voorlopig rapport in bij ICAO. Dit wordt niet openbaar gemaakt. De voorzitter van de Asia Pacific Airlines roept de regering echter op dit wel te doen. “I strongly urge them to publish it. What purpose is served by not making it public? The public have a right to know what’s known in terms of the basic facts.” Volgens de voorzitter staat er enorme druk op de overheid dit wel te doen.
“The fact that there’s another accident in Indonesia does raise concerns about regulatory oversight. It’s no secret that the quality of Indonesia’s oversight falls short of many other countries.”
Safety Ratings
Om iets aan vertrouwen terug te winnen heeft Indonesië aangekondigd dat er nieuwe veiligheidsregels komen vanaf volgende maand. Elke drie maanden worden maatschappijen gecontroleerd en degenen die er niet aan voldoen krijgen een straf opgelegd. Het ministerie van Transport gaat de handhaving doen. Begin februari worden waarschijnlijk de nieuwe regels bekend gemaakt.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

