De Amerikaanse luchtmacht heeft gekozen voor de Boeing 747-8 om de huidige vloot Air Force One toestellen te vervangen. Dit heeft het Pentagon woensdag bekend gemaakt. Er zijn nu twee toestellen die ter beschikking staan voor de president. Het Pentagon overweegt tot 3 toestellen te kopen van Boeing.
Eisen
De beslissing zit er al een tijdje aan te komen. Met de gestelde eisen waren er ook weinig mogelijkheden, het moest in ieder geval een viermotorig toestel worden. Dan blijft naast de 747-8 alleen de A380 over. Ook moest het toestel op Amerikaans grondgebied worden geproduceerd. Airbus heeft al aangegeven dat ze voor twee toestellen de productie niet gingen verplaatsen.
Een andere eis is de mogelijkheid te opereren van regionale vliegvelden. Aangezien de A380 een ‘class F’ vliegtuig is, kan het op maar een beperkt aantal vliegvelden landen. De 747 is een soort tussenoplossing bedacht waardoor het wel op de kleinere klasse E vliegvelden kan landen. Bovendien is het bijna ondenkbaar dat de Amerikaanse president voor de Airbus kiest. Boeing heeft ook al aangegeven alles op alles te zetten om de order binnen te slepen.
[su_quote cite=”Pentagon”]The presidential aircraft is one of the most visible symbols of the United States of America and the office of the president of the United States. The Boeing 747-8 is the only aircraft manufactured in the United States (that), when fully missionized, meets the necessary capabilities established to execute the presidential support mission, while reflecting the office of the president of the United States of America consistent with the national public interest.[/su_quote]
Oudjes
De huidige vloot van 2 Air Force One (VC25) is op het eind van z’n levensduur. Geïntroduceerd in 1987 en dus bijna 30 jaar oud zijn de op de 747-200 gebaseerde toestellen. De vervanging stond oorspronkelijk gepland voor 2021. In het persbericht is geen vervangingstijdstip bekend gemaakt.
Er is $1,6 miljard uitgetrokken voor de toestellen. Boeing en het Pentagon moeten nu de keus is gevallen nog verder gaan onderhandelen over de prijs en of Boeing ook het ombouwen gaat doen.
Versneld
Boeing verkoopt amper nieuwe 747’s. Er staan er eind november 2014 nog 39 in bestelling, dit jaar is er (netto) geen enkele bestelling bijgekomen. Boeing bouwt 1,3 toestel per maand en daarmee zou de laatste begin 2017 geleverd worden. Het is niet te verwachten dat Boeing de 747-productielijn openhoudt om 2 of 3 Air Force One toestellen te leveren in 2021. Wellicht komen daar nog 3 bestellingen bij als ook de Doomsdayplane wordt vervangen door de 747-8. Maar dat blijft wel heel minimaal en de luchtmacht heeft dit ook door volgens Inside Defense. Als er geen nieuwe orders bijkomen dan moeten de Air Force One toestellen uiterlijk eind 2015 definitief besteld zijn om geen gat in de productie te laten vallen.
De huidige twee Air Force One toestellen waren de laatste van de 747-200 productielijn. Dat zou zomaar met de nieuwe ook het geval kunnen worden.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
