
Schiphol kan na 2020 nog zeker met 10% groeien tot 550.000 vliegbewegingen per jaar, mits er maatregelen worden getroffen tegen geluidsoverlast, schrijft De Telegraaf vandaag. Deze maatregelen vallen in de trant van stillere vliegtuigen, minder nachtvluchten en andere, minder overlast veroorzakende, aanvliegroutes. Dit blijkt uit interne verkenningen aan de “Alderstafel”, het overleg- en adviesorgaan dat de groei van Schiphol in goede banen moet leiden.
Het nieuwe “herrie-akkoord” dat gisteravond is bekrachtigd door de bewoners rondom de luchthaven, het Rijk en de vliegsector gaat uit van een lager plafond in 2020 dan in 2008 is afgesproken, het gaat nu om 500.000 vliegbewegingen in plaats van 510.000. In ruil daarvoor mag Schiphol wel vaker gebruik maken van 4 banen tijdens piekuren. Vooral de KLM heeft daar grote behoefte aan. Dit jaar realiseert Schiphol 440.000 starts en landingen, terwijl de technische capaciteit van de luchthaven op 600.000 vliegbewegingen ligt. Als de half miljoen vliegbewegingen grens is bereikt, rond 2020, worden de aanvullende 50.000 vliegbewegingen uitgesmeerd over de daaropvolgende 10 jaar.
Het plan voor een parallelle Kaagbaan, waarmee de technische capaciteit van de luchthaven zal groeien tot 700.000 vliegbewegingen, betekent wel dat een extra 100.000 mensen overlast gaan ondervinden van de luchthaven. “De kernvraag wordt wat leefbaar is” zegt de voorman van de bewonersorganisaties Kees van Ojik, hij maakt zich vooral druk over de geplande woningbouw rond Schiphol: “Het gaat om 300.000 huizen, waarvan de helft geluidsoverlast zal ervaren”. Maar van Ojik erkent ook de luchthaven als economische kracht, hij zegt: “We doen er juist alles aan om die te behouden door middel van selectieve groei. Vliegverkeer dat niet essentieel is voor knooppunt Schiphol, moet elders worden gehuisvest om overlast terug te dringen.”
Door: Bas Witte


Uddel
MBO