fbpx
AirlinesOnderwerpen

Skymark Airlines maakt doorstart na annuleren A380

Skymark A330-300
Skymark A330-300

Het Japanse Skymark Airlines probeert een doorstart te maken. Het bedrijf staat op het punt failliet te gaan door de competitieve markt in Japan en de boete wegens annuleren van 10 A380’s die boven het hoofd hangt.

Skymark is de derde maatschappij van Japan na ANA en JAL. Ooit begonnen als budgetmaatschappij in 1998 is het bedrijf ingehaald door 4 ‘echte’ low-cost carriers. Nu moet Skymark het goedkopere alternatief zijn voor full-service maatschappijen ANA en JAL.

1 type

Skymark probeert te overleven door nog maar met 1 vliegtuigtype te vliegen om zo de kosten laag te houden: Boeing 737 is daarvoor gekozen. De maatschappij heeft er 28. Enkele jaren geleden waren er nog grootste plannen en zijn er 6 A380’s betels bij Airbus. Al langer is duidelijk dat deze nooit afgenomen gaan worden en in juli haalde de vliegtuigbouwer de order uit de boeken. Lang werd er onderhandeld over een afkoopsom, maar de partijen kwamen hier niet uit. Airbus heeft vervolgens Skymark voor de rechter gedaagd voor $710 miljoen.

A330

Skamark bestelde tien A330’s, waarvan er inmiddels 5 geleverd zijn. Ook dit toestel hoeft de maatschappij niet meer in de hoop zo te kunnen overleven. Vanaf februari zullen ze niet meer gebruikt worden. De A330’s werden met uitsluitend premium economy (271 stoelen) uitgerust. Het zou de business-reiziger moeten aantrekken die relatief goedkoop wil reizen, maar ruimer wil zitten dan gewone economy. De A330’s zullen worden ingezet op de drukke Japanse routes. Meerdere maatschappijen hebben een soortgelijke configuratie geprobeerd, maar meestal is dit niet gelukt.

Skymark is ook bereid dure slots op Tokyo te verkopen aan de grote concurrenten als er een codeshare kan worden afgesproken.

Vanaf 29 maart worden tenminste 3 routes geschrapt.

Sexy jurkjes

Skamark werd buiten Japan bekend door de introductie van korte jurkjes voor de vrouwelijke cabin crew. Dit kwam de maatschappij op veel kritiek te staan. De ouderwetse ‘sexy stewardess’ was weer terug. De dames werden ingezet op de A330 die zich op de zakenmannen moest richten.

Of de jurkjes nu weer worden afgeschaft is niet duidelijk.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button