EasyJet heeft als huidige basis Gatwick Airport, maar de Britse low-cost airline heeft gezegd van Heathrow te gaan vliegen als de regering ervoor kiest de capaciteit van de luchthaven te vergroten met een extra landingsbaan. Verschillende politici en bedrijfsleiders zijn het erover eens dat Groot-Brittannië meer landingsbanen nodig heeft om economisch competitief te blijven ten opzichte van Parijs, Amsterdam en Frankfurt. De regering twijfelt echter nog waar de extra baan moet worden aangelegd.
“Het is logisch om de extra baan bij Heathrow aan te leggen, omdat op deze luchthaven de meeste vraag heerst.” Aldus Carolyn McCall, CEO van easyJet. Ze is vernietigend over de opeising van de baan door Gatwick Airport:“Er is geen bewijs dat de vraag op Gatwick groeit als er een extra baan wordt aangelegd. De slots op Gatwick waren en zijn nog steeds gemakkelijk verkrijgbaar en daarom kunnen luchtvaartmaatschappijen nu al verplaatsen en groeien op Gatwick. De geschiedenis leert ons dat dit niet gaat gebeuren, sterker nog, veel airlines hebben de luchthaven verlaten.” McCall voegt eraan toe: “Ik kan met grote zekerheid zeggen dat easyJet vanaf Heathrow gaat vliegen als daar de nieuwe baan wordt aangelegd.”
De potentiële vluchten van easyJet vanaf Heathrow zullen zorgen voor 19 nieuwe bestemmingen en lagere ticketprijzen. Heathrow Airport heeft gereageerd dat ze opgetogen zijn door het nieuws, “we kijken ernaar uit samen te werken met easyJet om nieuwe routes en diensten te leveren”. Gatwick Airport, de huidige basis van easyJet, noemt de steun van de luchtvaartmaatschappij aan Heathrow “een besluit op basis van hun eigen, kortzichtige, commerciële belangen. Heathrow is al de duurste luchthaven van Europa en een uitbreiding zal die kosten nog verder opdrijven. Dit zal low-budgetmaatschappijen afschrikken om in de toekomst vanaf Heathrow te opereren, net zoals het de afgelopen 25 jaar heeft gedaan”.
Door: Bas Witte


Uddel
MBO