![©Aldo Bidini](https://i0.wp.com/www.upinthesky.nl/wp-content/uploads/2014/12/PK-AXC_QZ8501_5-300x204.jpg?resize=300%2C204)
![©Aldo Bidini](https://i0.wp.com/www.upinthesky.nl/wp-content/uploads/2014/12/PK-AXC_QZ8501_5-300x204.jpg?resize=300%2C204)
Twee bronnen vertellen Bloomberg dat de AirAsia piloten van rampvlucht QZ8501 de stroom van de vluchtcomputer hebben gehaald. Deze computer zorgt er onder andere voor dat het toestel niet lager dan de minimumsnelheid gaat vliegen. Eerder werd al duidelijk dat het onderzoek onder andere keek naar deze flight augmentation computers (FAC) en waarom ze het niet deden.
De piloten zouden eerst andere pogingen hebben gedaan om de alarmen weer stil te krijgen, maar toen dit niet lukte is de gehele stroomvoorziening afgesloten. Beide FAC’s kwamen zonder stroom te zitten. Hoewel een vliegtuig ook zonder deze computers kan vliegen kan het volgens Airbus wel leiden dat andere systemen ook uitvallen.
Sterke klim
Uit radargegevens blijkt dat het toestel een zeer steile klim heeft gemaakt waardoor de snelheid aanzienlijk terugviel, waarschijnlijk kwam he tin een stall terecht. Daarop volgende een snelle daling.
Eerder werd bekend dat de co-piloot de pilot-flying was en de captain de pilot-non-flying of pilot-monitoring. Bronnen zeggen dat vlak na het begin van de sterke klim de rollen werden omgedraaid.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.