Qatar Airways heeft een belang van 9,99% genomen in IAG, het moederbedrijf van Iberia, British Airways en Vueling. Dit kost Qatar £1,15 miljard (€1,53 miljard). Qatar werkte al langer samen met IAG en wil met deze stap de dit bekrachtigen. Qatar meldt de komende tijd het belang niet te willen vergroten, op langere termijn zijn er wel mogelijkheden. Het is voor een niet EU-bedrijf niet mogelijk om de helft of meer van een EU-maatschappij in bezit te hebben. Zo heeft Etihad een 49% belang in Alitalia.
Beide bedrijven zien mogelijkheden in de samenwerking. De CEO van Qatar Airways zegt: “IAG represents an excellent opportunity to further develop our Westwards strategy”. En ook IAG is blij met de samenwerking: “We will talk to them about what opportunities exist to work more closely together and further IAG’s ambitions”.
Qatar Airways was de eerste gulfcarriew die lid werd van een alliantie, oneworld. IAG en American Airlines zin de drijvende kracht achter oneworld. Qatar Airways, eigendom via een fonds van de staat, is een relatief nieuwe maatschappij die een wereldspeler is geworden. Zowel Etihad als Qatar proberen door samenwerkingsverbanden en overnames flink te groeien. Emirates heeft ook wat samenwerkingsverbanden, maar deze maatschappij groeit meer op eigen kracht. Dit doet Emirates vooral door veel vliegtuigen te kopen.
Qatar Airways en British Airways hebben al een aantal codeshare vluchten.
Vorige maand werd bekend dat Qatar vanaf juni naar Amsterdam gaat vliegen.
IAG is zelf bezig het Ierse Aer Lingus over te nemen. Dit gaat €1,4 miljard kosten
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!