Zondagochtend is de allerlaatste MD-11 van KLM vertrokken richting de VS om daar gesloopt te worden. Vlucht KL9865 zal de laatste zijn van het iconische driemotorige toestel. Tijdens het taxiën naar de startbaan werd de Florence Nightingale (PH-KCD) begeleid door meerdere voortuigen van Schiphol.
Eerste stop is Seattle van waaruit wordt doorgevlogen naar de Mojave woestijn, waar de meest bruikbare onderdelen eraf worden gehaald.
"@Dutch_Aviation: #farewellmd11 pic.twitter.com/x8XPNKYNVM" Last pax MD-11 departure from EHAM. Now heading to SEA and then to VCV
— Tom Warners (@SchipholSpot) January 11, 2015
Afscheid van Schiphol
MD-11
Eerder is al uitgebreid afscheid genomen van het toestel. Met drie speciale rondvluchten boven Nederland, de Farewell Flights, krijgen de aanwezigen de mogelijkheid nog een allerlaatste keer van hun favoriete toestel te genieten. De vluchten waren binnen enkele minuten uitverkocht. De laatste MD-11 vlucht wereldwijd markeert ook het einde van een bijzondere periode in de burgerluchtvaart. KLM is de enige maatschappij ter wereld die nog opereert met de MD-11 voor passagiersvervoer. De samenwerking tussen Douglas en KLM heeft ruim tachtig jaar bestaan, een unieke geschiedenis.
Sinds 1934 heeft KLM als enige luchtvaartmaatschappij in de wereld alle door Douglas in serie gebouwde verkeersvliegtuigtypes in haar vloot gehad, DC2 tot DC10. Het begon in 1934 met de DC-2 die KLM van 1934 tot 1946 in gebruik had. De legendarische PH-AJU “Uiver” die in 1934 de eerste prijs in de handicap-sectie behaalde in de race Londen-Melbourne was een DC-2. De DC-3, de Dakota, is te bewonderen op het platform tijdens het Farewell evenement op Schiphol. KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die ook de DC-5 in dienst heeft gehad, omdat zij in de Tweede Wereldoorlog als enige haar order niet annuleerde.
Vandaag bewijst KLM als trouwe gebruiker van deze toestellen de legendarische vliegtuigfabrikant een bijzondere eer en sluit het Douglas-tijdperk voorgoed af. KLM heeft de laatste jaren geïnvesteerd in een moderne, zuinige en duurzame vloot en daar past de MD-11 niet meer in. In 2015 wordt het toestel opgevolgd door de Boeing 787-9 Dreamliner. De Boeing Dreamliner kan 294 passagiers vervoeren en levert een brandstofbesparing op van zo’n 30% en produceert minder geluidsoverlast en CO2-uitstoot. Zo werkt KLM toe naar een duurzamere luchtvaartindustrie. Tot de nieuwe toestellen geleverd zijn, worden de Airbus A330 en de Boeing 777 ingezet om de MD-11 te vervangen.
Nog een paar MD-11’s op Schiphol
Martinair vervoert nog vracht met enkele MD-11’s. Ook deze worden uitgefaseerd. In 2016 moet de allerlaatste op Schiphol gestationeerde MD-11 verdwenen zijn.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!