Etihad heeft een 49% belang in Alitalia. Emirates breidt uit en ook Qatar wil meer vluchten naar Italia. De routes tussen Italië en de Golf-regio groeien enorm.
Groei 2015
Vergeleken met 2014 zijn er bijna 25% meer stoelen per dag in 2015. Elke dag gaan er nu 5.100 stoelen richting de Golf-regio. Sinds 2011 is er een verdubbeling, dit meldt CAPA. Als reactie op de deal van Etihad gaan Qatar en Emirates meer naar het Zuid-Europese land vliegen. In 2015 zullen er 1,9 miljoen stoelen heen en weer gaan.
Etihad
Etihad lag voordat ze de deal sloten met Alitalia achter in Italië. De maatschappij zat op het niveau van Emirates in 2005. Etihad groeide in 2014 met 48% en in 2015 waarschijnlijk met 36%. Alitalia profiteert. Klanten kunnen nu naar veel meer bestemmingen via Abu Dhabi.
Emirates
In 2015 zorgt Emirates voor 58% van alle stoelen tussen Italië en de Golf-regio.
Qatar
De derde maatschappij wil niet de kleinste speler worden. Momenteel zijn ze nog de nummer 2, maar Etihad/Alitalia zal Qatar snel inhalen als er niks gebeurt. Zondag werd bekend dat de maatschappij uit Doha interesse heeft in een belang in Meridiana fly. Dit is een low-cost maatschappij met 27 vliegtuigen er worden zowel Europese bestemmingen als charters naar verre bestemmingen uitgevoerd.
Goedkopere tarieven
Alle extra stoelen zijn niet ter vervangingen van andere maatschappijen maar een pure uitbreiding. Het is dan ook te verwachten dat er een overcapaciteit ontstaat en prijzen onder druk komen te staan.
Grootste
De grootste maatschappij op basis van aantal stoelen op internationale bestemmingen is Ryanair. Tweede is Alitalia. De eerste gulf-carrier is Emirates op de 10e plek.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!