Veel landen waren betrokken bij de zoekacties in de lucht, op en in het water. De huidige zoekacties zijn gefocust op de zeebodem, op ongeveer 1600 kilometer ten westen van de Australische stad Perth. “Er kunnen in de toekomst problemen ontstaan als wordt gedacht dat een vliegtuig neer is gestort in een gebied dat niet onder de verantwoordelijkheid valt van de staat die de bewijslast heeft de zoekactie uit te voeren.” Heeft Australië gezegd in documenten die zijn bestemd voor de vergadering van de ICAO in Montreal die morgen begint en tot 5 februari duurt.
“In het geval van MH370 wordt er gedacht dat het toestel in het gebied van Australië is neergestort en heeft Maleisië de verantwoordelijkheid voor het onderzoek. Als eenzelfde tragedie zich herhaalt in de toekomst kan er zonder duidelijke ICAO richtlijnen misschien onduidelijkheid ontstaan over hoe verder te gaan.” Voegen ze eraan toe.
Het Joint Agency Coordination Center (JACC) heeft zijn basis in Australië en leidt de zoekactie waar Australië, Maleisië en China aan meewerken. Australië heeft het afgelopen jaar 80-90 miljoen AUD opzijgezet voor de zoekactie. Het is nu al de duurste zoekactie ooit. Maleisië heeft aangegeven de kosten te delen.
Door: Bas Witte
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!