De captain van de gecrashte AirAsia vlucht QZ8501 zou vlak voor het verliezen van de controle over de A320 zijn stoel in de cockpit hebben verlaten. Dit meldde Reuters gister op basis van twee bronnen die betrokken zijn bij het onderzoek. De captain ging de stroom van de flight augmentation computers (FAC) halen en daarvoor moest hij van zijn stoel opstaan. De captain zou de computers uit willen zetten om de vele alarmen uit te zetten, aldus de bronnen.
Op het moment dat de captain de FAC uit had en de co-piloot het toestel bestuurde zou de controle over het toestel verloren zijn gegaan. Eenmaal terug in zijn stoel zou de captain geprobeerd hebben de controle weer terug te krijgen.
Reuters meldt tevens dat de captain enkele dagen eerder op een vlucht vloog waar de FAC niet goed werkte. Er is geen bevestiging van dit bericht. Het uitzetten van de FAC betekent niet dat het vliegtuig onbestuurbaar is. Wel komt het meer aan op de flying-skills van de piloten.
Verzonnen
De teamleider van het onderzoek namens de National Transportation Safety Committee (NTSC) zei tijdens een persconferentie dat dit verhaal verzonnen is. “There is no story”. Tevens zegt de NTSC dat als er dergelijk bewijs was van een strafrechtelijk feit dan zou dit direct aan de politie worden gemeld. Het Franse openbaar ministerie maakte bekend wel strafrechtelijk onderzoek te gaan doen. De co-piloot was een Fransman.
Opmerkelijk
De redactie vindt het opmerkelijk dat er al meerdere berichten naar buiten zijn gekomen die suggereren dat een co-piloot niet een vliegtuig kan besturen. Eerst was er het bericht dat de co de pilot-flying was en nu dat de captain even weg was. hoewel een co-piloot doorgaans wat minder ervaring/vlieguren op zijn naam heeft staan, is hij prima in staat een vliegtui te besturen. Zelfs in zijn eentje zoals laatst bij een Delta vlucht het geval was.
Meer nieuws QZ8501
In ons dossier QZ8501 vind je het laatste nieuws en de feiten op een rij over het incident met AirAsia Indonesia vlucht 8501.