
Hoge bazen van Amerikaanse maatschappijen hebben afgelopen week met de Obama regering overlegd over het beperken van het aantal vluchten van maatschappijen uit de Golf-regio naar de VS.
Overleg
American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines warn bij sit overage aanwezig. Er werd gesproken over de mogelijkheid om het aantal vluchten van maatschappijen uit het Midden-Oosten te bevriezen. Dit werd bekend gemaakt tijdens een groot Amerikaans luchtvaartcongres, Routes Americas Strategy Summit. De maatschappijen willen dat de Open Skies overeenkomsten met Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten worden heronderhandeld. Daar moeten grote beperkingen in de capaciteit uit komen. Als een vernieuwd verdrag niet lukt dan willen de maatschappijen dat de Open Skies overeenkomst in zijn geheel wordt opgezegd. Dit zegt John Byerly, een aviation consultant en voormalig deputy assistant secretary of state. Byerly heeft als klanten onder andere Emirates en Norwegian.
Troika
Byerly is een groot voorstander van Open Skies. Hij vindt het verontrustend dat “een Troika van CEO’s wederom proberen hun oorlog tegen Open Skies voort te zetten”. Ze hebben er enorm veel aan gehad, zijn enorm gegroeid hierdoor, maar zodra een andere maatschappij ook profiteert moet het worden opgezegd.
[su_quote cite=”Byerly”]And I object when they band together to demand that the United States turn its back on Open Skies agreements where, through their own lack of foresight and intiative, they lag behind in the market[/su_quote]
[su_spoiler title=”Meer over Open Skies”]Open skies is an international policy concept that calls for the liberalization of the rules and regulations of the international aviation industry—especially commercial aviation—in order to create a free-market environment for the airline industry. Its primary objectives are:
to liberalize the rules for international aviation markets and minimize government intervention as it applies to passenger, all-cargo, and combination air transportation as well as scheduled and charter services; and
to adjust the regime under which military and other state-based flights may be permitted.[/su_spoiler]
Europa
In Europa is een vergelijkbare discussie gaande. De maatschappijen uit het Midden-Oosten zoals Emirates, Qatar Airways en Etihad zijn hier nog meer aanwezig dan momenteel in de VS. Maar ook Norwegian ligt onder vuur, zowel in Europa als de VS. Europese maatschappijen zoals KLM, Lufthansa en Air France hebben de EU al meerdere brieven geschreven dat Europa er iets aan moet doen. Ook vanuit bijvoorbeeld pilotevakbonden is er veel kritiek dat er niet meer bescherming is voor de Europese maatschappijen. De nieuwe EU-commissaris zegt naar een ‘eerlijke luchtvaart‘ te willen. Europese maatschappijen en vakbonden voeren aan dat er geen eerlijk speelveld is omdat de maatschappijen uit het Midden-Oosten staatssubsidies krijgen. De golf-maatschappijen zeggen dat dit niet zo is en dat juist Europese maatschappijen staatssteun krijgen.


Uddel
MBO