Het voorlopig onderzoek van de crash van de 747F van National Airlines vlucht 102 is publiek gemaakt. De crash was per toeval opgenomen met een dashcam zoals is te zien in de onderstaande video en deze werd snel verspreidt.
[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=7sUWC2jfjqI”]
De crash
Op 29 april 2013 om 10:57 lokale tijd, vlak na take-off vanaf de Bagram Air Base in Afghanistan stortte de Boeing 747-400 van National Airlines met vliegtuigregistratie N949CA neer. Alle 7 personen aan boord (4 piloten, 2 werktuigkundigen en een loadmaster) overleden en het vliegtuig is compleet verwoest door de klap en de brand na de crash. De cargo in het vliegtuig was bestemd voor Dubai, het vliegtuig zou gaan landen op Al Maktoum International Airport in de Verenigde Arabische Emiraten.
De feiten
In het voorlopig onderzoek staat dat de vlucht werd uitgevoerd als deel van de International Security Assistance Force (ISAF) en dat National Airlines deze vlucht opereerde onder een contract met US Transcom om militaire goederen te transporteren. Het oorspronkelijke plan was dat de crew van vlucht NCR102 vanaf Frankrijk (Chateauroux) naar Afghanistan (Camp Bastion) zou vliegen en daarna door naar Dubai (Al Maktoum). Maar volgens de vluchtplanner van National Airlines konden ze geen toestemming krijgen om over Pakistan te vliegen op de vlucht naar Dubai. Toen zou hij besloten hebben om vanaf Chateauroux naar Camp Bastion te vliegen, vanaf Camp Bastion naar Bagram te vliegen, daar bij te tanken en dan door te vliegen naar Dubai, vlucht NCR102. Dit resulteerde in een dienst van 25 uur en 4 minuten met 14 uur en 11 minuten vliegtijd. De crew vloog op 28 april 2013 vanaf Chateauroux naar Camp Bastion op vlucht NCR510 en liepen een uur vertraging op dankzij een “indirect fire” van de taliban op het vliegveld. De nieuw geplande vlucht NCR102 werd naar de captain gemaild toen ze op Camp Bastion waren.
Het vliegtuig is op Camp Bastion ingeladen door National Air Cargo (NAC) met 94.119 kilogram lading waaronder 5 legervoertuigen die op het main deck zijn ingeladen. NAC is door National Airlines gecontracteerd om het toestel in te laden. 2 legervoertuigen wogen 12 ton per stuk en de overige 3 wogen 18 ton per stuk, het was de eerste keer dat National Airlines zulke zware voertuigen vervoerde.
NRC102 vertrok van Camp Bastion naar Bagram om 07:45 locale tijd en arriveerde om 09:23, bij aankomst was er sprake van een oververhit remsysteem terwijl ze landde op Runway 03. Vervolgens namen ze de break overheat checklist door en discussieerde ze over de benodigde afkoel tijd van 1 tot 1,5 uur. Op Bagram werd niks aan de lading veranderd, er werd alleen bijgetankt. Er werd op Bagram ook geen informatie uitgewisseld.
Rond 09:57, toen het toestel nog op Bagram stond, werd de captain verteld dat er een gebroken riem is gevonden door de crew en dat er daardoor mogelijk cargo is verplaatst in het vliegtuig tijdens de landing in Bagram, er ontstond een nieuwe discussie om de lading voor vertrek vast te zetten.
Volgens de luchtverkeersleiders in Bagram taxiede de 747 normaal en ook de communicatie tussenbeide verliep normaal. Ongeveer 9 seconde nadat de captain om een rotate van het vliegtuig had gevraagd stopte de cockpit voice recorder met opnemen en ongeveer 3 seconde daarna stopte ook de flight data recorder. Volgens ooggetuige en het filmpje dat is opgenomen van de crash bleef de neus maar omhoog gaan totdat het vliegtuig in een “stall” raakte en ging daarna naar rechts voordat de Boeing uit de lucht viel en crashte net na runway 03 en iets meer naar rechts.
Meer informatie en gedetailleerde feiten staan in het voorlopig onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB)
Door: Bas Witte


Hilversum