fbpx
OnderwerpenVliegvelden

Nieuw systeem tegen vluchtvertragingen

ATCBritse luchtverkeersleiders hebben een nieuw systeem ontwikkeld die vertragingen over de hele wereld kan oplossen. Het nieuwe systeem scheidt elk vliegtuig dat aankomt op basis van tijd in plaats van afstand. Het heeft een team van onderzoekers bij NATS (voorheen National Air Traffic Control Services) 4 jaar wetenschappelijke studie gekost om er zeker van te zijn dat het veilig is, London Heathrow gaat dit nieuwe systeem uitvoerig testen in maart, zo meldt NATS. Het nieuwe systeem heeft te maken met wind.

Sterke wind is een grote oorzaak van vluchtvertraging op Heathrow, waar men er ongeveer 60 dagen per jaar last van ondervindt. Als vliegtuigen sterke tegenwind hebben kost het ze, zelfs met dezelfde snelheid, meer tijd om bij de bestemming aan te komen. Dit veroorzaakt de vertraging. Het is hetzelfde principe als tegen een roltrap in lopen, als je begint met lopen en de roltrap versnelt terwijl je zelf met dezelfde snelheid blijft lopen, duurt het langer voordat je aan het einde bent. De wind fungeert in dit geval als de versnellende roltrap.

Het nieuwe Time-Based Separation (TBS) systeem laat vliegtuigen het verkeer op kortere afstand volgen, om de opgelopen vertraging te verkleinen. “Op winderige dagen verliezen we ongeveer 8 vliegbewegingen per uur, elk uur van de dag. Met dit nieuwe systeem zullen we minder vertragingen zien en zullen er ook minder vliegtuigen op “hold” hoeven te staan, hopelijk resulteert dit in een veerkrachtigere operatie tijdens sterke windomstandigheden.” Aldus Paul Haskins van NATS.

Hoe werkt het?

NATS heeft een infographic vrijgegeven over het principe van TBS. Het komt er op neer dat de grondsnelheid van een vliegtuig kan verschillen van de snelheid die de piloten aflezen, die snelheid is namelijk gerelateerd aan de luchtstromen om het vliegtuig heen. Als er dus sprake is van wind mee meet de snelheidsmeter een lagere snelheid dan de grondsnelheid, omdat er immers minder lucht langs het toestel stroomt. Met tegenwind geldt het tegenovergestelde, de grondsnelheid zal langzamer zijn dan wordt aangegeven in de cockpit, omdat er meer lucht langs het vliegtuig stroomt.

Vliegtuigen krijgen van de luchtverkeersleiding een bepaalde snelheid mee. Bij Heathrow geldt een snelheid van 160 knopen op 4 NM afstand. Deze relatief lage snelheid geeft de piloten de tijd zich klaar te maken voor de landing, het landingsgestel uit te klappen, de flaps in te stellen, et cetera. Met het huidige systeem worden de vliegtuigen gescheiden door de minimale voorgeschreven afstand, nu de luchtverkeersleiding de afstand weet en de snelheid (die ze het toestel immers hebben meegegeven) kunnen ze berekenen hoelang het duurt voordat het toestel aankomt. Maar zoals we nu weten is de grondsnelheid van het vliegtuig lager dan 160 knopen bij een sterke tegenwind. Dit houdt in dat het vliegtuig er langer over doet om de afstand tot de bestemming te overbruggen, dit zorgt voor de vertraging. Met dit huidige systeem kunnen er 32-38 vliegtuigen per uur landen.

Het nieuwe systeem scheidt de vliegtuigen op basis van tijd. De luchtverkeersleiding gaat nu niet meer uit van een bepaalde minimale afstand tussen vliegtuigen, maar van een bepaalde minimale tijd. Door de sterke tegenwind kunnen vliegtuigen nu dus korter achter elkaar vliegen, omdat de vliegtuigen werkelijk langzamer vliegen dan de aangegeven snelheid en er dus langer over doen. Met het TBS systeem kunnen er 40 tot 45 vliegtuigen per uur landen, dit is een grote verbetering. NATS verwacht dat dit wind gerelateerde vertragingen met 50% reduceert, wat neerkomt op ongeveer 80,000 minuten per jaar. Dit zou een airline jaarlijks 8-9 miljoen euro aan vertragingen besparen.

Door: Bas Witte

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button