
Air France-KLM zag de cijfers in januari iets stijgen. Er waren 0,5% meer passagiers dan januari vorig jaar. In totaal 5,7 miljoen mensen reisden via Air France en KLM.
Lagere loadfactor
De maatschappij zette op de de long haul meer capaciteit in waardoor de vliegtuigen iets leger waren. De capaciteit steeg met een vol procent waardoor gemiddeld 84,6% van de stoelen gevuld was. Dit is 1,5 procentpunt minder dan vorig jaar. Bijna 85% is nog steeds een hoog cijfer. Vooral van en naar Azië, Afrika en het Midden-Oosten stond de loadfactor onder druk.
Oo de short en medium haul wat betere cijfers. Door de herstructurering van deze activiteiten bij Air France en Hop! nam de capaciteit met 1% af, waardoor de loadfactor omhoog ging naar 72,3%, 1,1 procentpunt meer. Vooral deze divisie is een zorgenkindje binnen de luchtvaartgroep.
Transavia
TRansavia schroefde de capaciteit in de meestal stille wintermaanden met 5% op en zag 8,1% meer traffic. Er waren 12,7% meer passagiers: 485.000. Dit kwam uiteraard ook ten goede aan de loadfactor: 83,9% een plus van 2,5. De groep spreekt van: Ongoing accelerated development of Transavia: increase in both traffic and load factor.
In totaal zag het bedrijf dus 6,2 miljoen passagiers, een plus van 1,4%.
Chinees nieuwjaar
Doordat Chinees nieuwjaar anders viel dit jaar was een daling van passagiers naar Azië te zien. Daar stond tegenover dat Noord-Amerika juist opveerde in januari. Van Venezuela wordt gezegd dat de hele basis een negatief saldo had. Wellicht zit er daar iets aan te komen, aangezien dit expliciet genoemd wordt.
Vracht
De vrachtencijfers zijn in januari verder gekrompen. In totaal werd er 713 ton per kilometer vervoerd, terwijl er 1.260 beschikbaar was. Een loadfactor van 56,6%. In 2014 waren de cijfers nog 774 (8% meer) van 1.282 (1,6% meer) bij een loadfactor van 60,4% (+3,8 tov 2015).


Verschillend
VWO