fbpx
IncidentenOnderwerpen

Race tegen klok voor MH370

©ATSB, Fugro
©ATSB, Fugro

Vorige week hebben de 4 schepen slechts 1% van het zoekgebied kunnen bekijken. Er gingen twee tropische cyclonen door het gebied, waardoor ruim 4 zoekdagen uitvielen.

Ruim 22.000 vierkante kilometer van de 60.000 is nu onderzocht, dat is circa 36%. Er moet dus nog 38.000 km2 gebeuren. De Australische regering gaat er vanuit dat dit in mei gebeurd is. Dan is ook het geld op. Heel voorzichtig lijkt Australië iedereen er klaar voor te maken dat niet alles onderzocht gaat worden, met het huidige budget. Ook lijkt Australië niet meer geld eraan te willen spenderen.

Het eerste zoekschip is eind oktober begonnen, een tweede volgde snel daarna. Het derde schip, de Equator is pas rond de kerst begonnen. In deze periode is dus 36% gescand. De komende 3 maanden moet de resterende 64% worden bekeken. Qua tijd zit de operatie nu effectief ongeveer op de helft, met iets meer dan een derde gescand.

Vooruitkijken

Er wordt redelijk goed weer verwacht de komende tijd. Alle 3 de Fugro schepen gaan deze week terug naar de haven voor herbevoorrading. Alleen de Go Phoenix zoekt deze week. Het schip is net weer aangekomen in het zoekgebied na vorige week de herbevoorrading gehad te hebben. Dit proces duurt circa 2 weken, omdat het een 6 dagen varen is naar de haven van Fremantle.

Kritiek Fugro

Vorige week was er kritiek op Fugro in Australië. Het bedrijf zou te weinig ervaring hebben. Ondanks dat er 3 schepen actief zijn, doet het vierde schip (niet van Fugro) het meest, zo zegt men.

©ATSB, Chris Beerens, RAN
©ATSB, Chris Beerens, RAN

Apparatuur

De Go Phoenix, Fugro Equator en Fugro Discovery hebben een zogenamde towfish aan boord. Dit apparaat wordt voortgetrokken aan een kabel van maximaal 10 km en zweeft 100 tot 200 meter boven de zeebodem. De sonarapparatuur geeft realtime de informatie door aan het schip. Een video van de ‘lancering’ van die apparaat staat hier.

Het vierde schip, Fugro Supporter, heeft een onbemande onderzeeër aan boord, de Hugin 4500. Hierin zit dezelfde sonarapparatuur als in de towfish. De Hugin krijgt een geprogrammeerd zoekpatroon en zinkt dan af naar de locatie. Daar is het apparaat 24 uur bezig en komt vervolgens automatisch weer boven. De data wordt gedownload en er gaan opgeladen accu’s in en dan kan Hugin weer naar beneden. (zie foto boven)

Meer Nieuws

Al ons nieuws over de verdwenen 777 vind je hier.
De feiten van MH370 op een rij.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button