De TUI Group gaat de verschillende vliegtuigmaatschappijen, die nu als aparte airlines worden gezien, misschien samenvoegen tot één airline. Het plan werd in april 2014 al geopperd, de holding gaat binnenkort kijken of de plannen ook echt uitgevoerd gaan worden.
De TUI Group is een Duitse groep van internationaal samenwerkende reisbedrijven. Het is ‘s werelds grootste aanbieder van pakketreizen. In Nederland zijn behalve Arke ook Holland International, Sawadee Reizen en KRAS aangesloten bij de groep. Een beslissing over het samenvoegen van de vijf maatschappijen wordt begin april 2015 verwacht.
Qua vliegtuigmaatschappijen zijn het Duitse TUIfly, het Zweedse TUIfly Nordic, het Belgische Jetairfly, het Nederlandse Arkefly en het Britse Thomson Airways onderdeel van de TUI Group. Het zou dus in de toekomst misschien één grote vliegtuigmaatschappij worden. Thomson Airways is met een vloot van meer dan 50 vliegtuigen verreweg de grootste van de vijf. De nieuwe maatschappij zal dan, als de geruchten waar blijken te zijn, gebaseerd gaan worden op deze Engelse vliegtuigmaatschappij. Het Franse Corsair zit momenteel ook bij de groep, TUI heeft echter plannen om de Franse dochter te verkopen.
Groeiende concurrentie
De TUI Groep heeft last van de groeiende concurrentie van prijsvechters zoals Ryanair, EasyJet en Norwegian. Ook de concurrentie van de Thomas Cook Group is hevig. Hieronder vallen Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Belgium, Thomas Cook Airlines Scandinavia en Condor (Duitsland). TUI ging vorig jaar nog door een fusie heen van TUI AG en TUI Travel. De groep zou ook van plan zijn om de administratie, het onderhoud en de afdeling operations naar Engeland te verplaatsen. Dit zou op jaarbasis meer dan €100 miljoen kunnen besparen.
Cijfers TUI Group oktober – december 2014
Gisteren werd overigens bekend dat het gebroken boekjaar van de TUI Group goed is begonnen. Dit gaat over de maanden oktober tot en met december 2014. De omzet steeg naar €3,5 miljard (+5%!). Het concern maakte nog wel verlies: zo’n €108 miljoen. Het verlies is wel zo’n 25% minder. Het huidige winterseizoen loopt ook lekker. Zo’n 84%van het totaalaanbod is verkocht, dat is meer dan de 83% van vorig jaar rond dezelfde tijd. De zomerreizen gaan even hard als vorig jaar, al is het gemiddelde bedrag wel met 2% gestegen.
Nu te bestellen: Diecast Exclusive Martinair MD-11 PH-MCP Schaalmodel (1:200)
De PH-MCP was zowel de eerste als de laatste MD-11 die in de vloot van Martinair opereerde. Via onze partner Diecast Trading kunt u dit exclusieve, kleurrijke stukje luchtvaarthistorie in huis halen!

