De directie van Aer Lingus heeft het bod van IAG sterk aangeraden aan aandeelhouders.
Aanraden
Beide directies hebben vrijdag overlegd over het bod van IAG. Na die vergadering zegt de topman van Aer Lingus dat dit het beste voor de maatschappij is.
[su_quote cite=”Aer Lingus”]The board’s view is therefore that a combination of Aer Lingus with IAG has a compelling strategic rationale and will deliver significant benefits for Aer Lingus, its employees, its customers and for Ireland[/su_quote]
In het aanbod staat ondermeer dat 23 slotpairs van Aer Lingus op Heathrow niet kunnen worden verkocht, ook niet binnen de IAG groep. De naam, locatie van het hoofdkantoor en de vestigingsplaats kunnen niet veranderd worden. Tenslotte biedt IAG aan de binnenlandse vluchten gegarandeerd 5 jaar te blijven vliegen. Volgens IAG is dit meer garantie dan de regering nu heeft; immers, Aer Lingus kan de routes ook opheffen. Met het aanbid zou de Ierse regering een belangrijke hand hebben in het meer garanderen van de toekomst van Aer Lingus, meer garanties dan er nu zijn.
Aer Lingus denkt dat de maatschappij kan profiteren van opgaan in de IAG groep. Het transatlantische verkeer vanuit Ierland zou sterk omhoog gaan waardoor er meer banen gecreëerd worden. Dublin kan een hub worden voor deze vluchten. Niet alleen de raad van bestuur van de Ierse maatschappij staan erachter, maar ook toerisme organisaties, grote bedrijven en Het vliegveld van Dublin. De Ierse regering moet nog een beslissing nemen, zij hebben 25% van de aandelen in handen. Nu er zoveel instanties achter staan zal het lastiger worden te weigeren.
Ryanair
De grootste aandeelhouder Ryanair is ondertussen al jaren in een juridische strijd verwikkeld over het eigenaarschap. 12 februari werd de 9e rechtszaak op rij verloren. Weer besliste de rechter dat Ryanair de aandelen moet verkopen. Ryanair mag wegens mededingingsregels 5% van de aandelen bezitten. Nu heeft de maatschappij 29%. Ryanair vecht ook deze beslissing weer aan, en voert onder andere aan dat de beslissing door het huidige bod van IAG totaal anders moet worden gezien. De mededingingsautoriteit heeft namelijk onder andere als argument dat het belang van Ryanair in Aer Lingus andere maatschappijen belemmert de Ierse flatcarrier over te nemen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!