Indonesië gaat binnenkort luchtvaartmaatschappijen en luchthavens verbieden om tickets te verkopen in de passenger terminals. De oorspronkelijke wet zou 15 februari ingaan, maar de minister van transport, Ignasius Jonan, heeft airlines en vliegvelden 3 maanden extra de tijd gegeven voordat de wet van kracht wordt. De nieuwe wet is in het leven geroepen om het onofficieel verkopen van tickets in passenger terminals terug te dringen. “In de komende 3 maanden mogen luchtvaartmaatschappijen nog tickets verkopen maar moeten ze er zeker van zijn dat deze op een officiële manier worden verkocht, als we ze betrappen op illegale activiteiten moeten ze dezelfde dag nog vertrekken.” Aldus Jonan.
Er zijn voor- en tegenstanders van deze nieuwe regelgeving. Sommigen vinden het goed omdat het meer orde en veiligheid creëert op de luchthaven en het mensen aanmoedigt eerder hun tickets te kopen. Anderen, zoals de Indonesian Consumers Foundation, zeggen dat mensen met een noodgeval de tickets meestal pas op de luchthaven kopen uit haast en dat deze mensen ook gewoon geholpen zouden moeten worden.
Ondanks de tegenargumenten pusht Jonan de airlines om ticket machines neer te zetten en de ticket-balies te vervangen in klantenservices. Hij heeft ook gewaarschuwd dat iedere luchthaven manager die zich niet aan de regels houdt direct wordt vervangen.
Als een reactie op de regelgeving heeft de luchthaven organisatie Angkasa Pura 2 gezegd dat ze geleidelijk alle ticket-balies gaan sluiten op hun 13 vliegvelden in Indonesië. Garuda Indonesia heeft gezegd dat de ticket verkoop op luchthavens 15% van hun totale ticket verkoop is en dat ze niet veel problemen verwachten door deze nieuwe regelgeving. Andere airlines stemmen hiermee in.
Door: Bas Witte


Verschillend