Air France-KLM stoot alle MD11’s waarschijnlijk uiterlijk in het jaar 2016 af. Twee van de zes MD11 vrachtvliegtuigen verdwijnen al per 1 april 2015. Dit heeft consequenties voor de piloten: zo’n 40 Martinair vliegers dreigen per 1 april hun baan kwijt te raken, zo meldt de Volkskrant 16 februari. Een uitweg naar de KLM is er ook niet omdat de pilotenvakbond VNV hier een stokje voor steekt. Dit omdat de positie van de huidige KLM’ers op de senioriteitslijst in gevaar zou komen. VNV voor zowel de Martinair piloten als voor de KLM piloten op de ledenlijst
De huidige situatie (en vloot) van Martinair
Wat is er precies aan de hand met het bedrijf Martinair? Sinds het in 2008 helemaal door KLM is overgenomen zijn er een hoop zaken veranderd. Sinds 2011 vervoert Martinair al geen passagiers meer. Het is een vrachtvervoerder geworden, met kostbare landingsrechten in vooral Zuid-Amerika. Air France-KLM wil gaan bezuinigen op de vrachttoestellen. Vracht zou grotendeels in het ruim van passagierslijndiensten mee moeten kunnen.
De huidige vloot bestaat nu uit 6 MD-11 vliegtuigen, 1 Boeing 747-400BCF, en 4 Boeing 747-400ERF vliegtuigen. De directie van Air France-KLM wil de MD-11 vliegtuigen snel uitfaseren. De voornaamste reden is het relatief hoge brandstofverbruik. Er gaat verder nog een Boeing 747-vrachtvliegtuig weg, en een zal dienst gaan doen als reservetoestel. Deze sanering zorgt voor een verlies van ruim 150 piloten banen. Hoewel de ondernemingsraad van Martinair en KLM een negatief advies heeft uitgebracht over de inkrimping van de Martinair vloot en zelfs met een alternatief plan kwam, lijkt de directie van Air France-KLM het plan te willen doorzetten. Onbegrijpelijk, aldus de VNV eerder op Twitter. Het vrachtvervoer zit wereldwijd (ook op Schiphol) weer in de lift. Air France-KLM vervoert tegen de tendens in juist minder vracht.
Het is van beide kanten te begrijpen
Aan de ene kant willen de KLM piloten de positie op de senioriteitslijst niet kwijtraken. De piloten van Martinair komen er ‘nieuw’ bij en als deze piloten zomaar ‘voordringen in de rij’, dan is het te begrijpen dat KLM vliegers hier een stokje voor willen steken.
Aan de andere kant, was Martinair al sinds de jaren 60 voor 50% eigendom van de KLM. De andere helft is in 2008 overgenomen, waardoor Martinair dus in feite deel van KLM werd. Omdat het één bedrijf is, zou een gelijke senioriteitslijst ook niet heel vreemd zijn.
De juridische strijd van SCB
In 2011 zijn 70 Martinair piloten overgestapt naar KLM. Deze 70 vliegers zijn met hun Martinair salaris weer begonnen als second officer, onderaan de senioriteitslijst. Paul Posthumus Meyjes heeft 30 jaar voor Martinair gevlogen. Hij is de voorzitter van Stichting Cockpitbelangen (SCB). Deze stichting voert al sinds eind 2013 een juridische strijd vóór de Martinair vliegers en is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van december 2013. In deze uitspraak stelde de rechtbank van Amsterdam dat de opzegging door de VNV van de deal die de Martinair piloten met behoud van de huidige positie zou laten doorstromen naar KLM was toegestaan.
Op 20 maart 2015 begint de eerste van de serie zittingen van het door de stichting cockpitbelangen ingestelde hoger beroep. Hoewel een uitspraak pas over een aantal maanden wordt verwacht, zal een uitspraak in het voordeel van de stichting volgens de voorzitter gunstig kunnen zijn voor de piloten die nu nog voor Martinair vliegen. Tot de uitspraak zijn het voor de Martinair vliegers in ieder geval onzekere tijden. Op dit moment werken er zo’n 240 piloten bij Martinair.