Turkish Airlines overweegt twee A380’s van Malaysia Airlines te leasen. Dit meldt Bloomberg dinsdag.
Bloomberg baseert zich op bronnen betrokken bij het plan. Het senior management zou toestemming van het bestuur gaan vragen deze week om officiële besprekingen met Malaysia Airlines aan te gaan. Turkish is in januari ook al in verband gebracht met een bestelling van 10 A380 toestellen bij Airbus. Deze bestelling is nog niet bevestigd.
Turkish Airlines
Turkish wil met Istanbul groeien als megahub, vergelijkbaar met Emirates en Dubai. Ook Istanbul profiteert van de gunstige ligging tussen Azië, Europa en de VS. De maatschappij uit Turkije groeit met 3 vliegtuigen per maand en heeft 117 nieuwe toestellenbij Airbus en 95 bij Boeing in bestelling staan. Turkish focuste zich vooral op hogere frequenties, maar lijkt nu klaar te zijn voor grotere toestellen. De groei zorgt ervoor dat Turkish als een gek piloten aan het aannemen is. Eind februari is er een pilot roadshow in Nederland.
Malaysia Airlines
Malaysia Airlines heeft 6 A380’s en worstelt al langer met de superjumbo’s. Ze zijn pas rendabel als ze helemaal vol zitten en dit lukt de maatschappij door de huidig opzet van het netwerk niet. MAS vliegt buiten Azië en Oceanië alleen naar London en Parijs. Hier worden de A380’s ingezet.
Lease
Er zijn twee mogelijkheden om een vliegtuig te leasen. Een dry en een wet lease. Bij een dry lease zou Turkish het vliegtuig leasen en zelf de crew leveren. Bij een wet lease levert de verhurende maatschappij ook piloten en eventueel cabine crew.